Stigende usikkerhed
brevkassespørgsmål af
K
17 år
Hej Brevkassen, Jeg er en pige på 17 år, som på det seneste er begyndt at opleve en stigning i usikkerhed, primært omkring min krop. Hidtil har det ikke være et problem for mig, da jeg altid har haft ret stabilt self-confidence, derfor er dette en kæmpe omvæltning for mig. Jeg er over de sidste måneder begyndt at blive meget mere obs på hvordan jeg selv ser ud, og for at blive helt specifik handler det rigtig meget om mine strækmærker. Jeg har taget lidt på over det sidste halve år og har lagt mærke til en del nye strækmærker som egentlig gør mig meget trist. Plejede at være så glad for mit spejlbillede men med røde streger over det hele føler jeg at det er svært at kunne se mig selv som et attraktivt menneske. Også selvom det ikke er noget jeg ligger mærke til på andre, eller tænker negativt omkring generelt. På det seneste er mit hovede bare begyndt at fortælle mig at hvis jeg sultede mig selv, kunne jeg nå tilbage til hvordan jeg så ud før mit weight gain. Selvom jeg godt ved at det er unhealthy, har jeg en nagende følelse, der siger, at jeg jo lige så godt kan prøve det. Og det er bare nederen.

Svar:
Kære K.
Hvor er jeg glad for du har taget dig tid til at skrive ind til brevkassen med dine problemer, det er rigtig sejt og modigt gjort af dig!
Når jeg læser dit skriv lyder det som om, du står i en hård tid som indkluderer usikkerhed på dig selv og din krop. Det er normalt at opleve ændringer i kropsbillede og selvtilliden, især i teenageårene. Din krop er stadig i gang med at blive voksen derfor vil du opleve nye ændringer ved din krop som måske ikke lige falder i god jord, men det er vigtigt at det ikke ender over i en spiseforstyrrelse, da det naturligvis ikke er en sund løsning på dine problemer.
Jeg vil prøve at liste nogen forskellige råd du kan overveje at gøre brug af for bedst at håndtere problemet med din krop:
Tal med nogen: Jeg ved dette kan være svært, men jeg kan ikke understrege nok hvor vigtigt det er at være åben og ærlig omkring dine følelser. Tal evt med en ven/veninde eller et familiemedlem det kan være meget hjælpsomt. De kan give dig støtte og et andet syn på dine bekymringer. Hvis du syntes det er for grænseoverskridende at sku snakke med folk ansigt til ansigt er det også helt fint at kommunikere igennem beskeder eller sågar et brev.
Selvværd og selvtillid: Prøv at arbejde på at opbygge dit selvværd og selvtillid stille og roligt. Prøv at fokusere på de ting, du er god til, og anerkend, at skønhed kommer i mange former og størrelser, og findes også i de indre værdier. Jeg ved alt dette kan lyde meget kliché, men hvis du forsøger at fokusere på ting ved dig selv du godt kan lide om det er indre og/eller ydre værdier, så vil du opdage du langsomt får det bedre. Prøv også at omgiv dig med folk der støtter dig, lytter på dig og som du kan gå til når tingene bliver særligt sværere for dig.
Sund livsstil er vigtigt: I stedet for at overveje ekstreme metoder som fx en sultediet som potentielt ku udvikle sig til anoreksi, overvej hellere en sundere og afbalanceret tilgang til kost og motion. En sund livsstil kan have en positiv indvirkning på dit velvære og selvbillede. Spis ca det anbefalet antal kalorier for en pige i din alder, motioner og få en masse søvn - det er nøglen til en sund livsstil.
Overvej Profesionel hjælp: Hvis du føler, at dine følelser og bekymringer er overvældende, kan det være gavnligt at overveje at søge hjælp fra mere professionelle fx en psykolog eller psykiater, de kan hjælpe dig med at få et bedre selvbillede og give dig de rette værktøjer til at håndtere dine bekymringer.
Jeg vil runde mit skriv af med at minde dig om, at din krop er smuk, som den er, og at du er mere end bare dit udseende. Naturligvis kan jeg ikke se hvordan du ser ud, men jeg er overbevist om din krop ikke fejler noget, og husk på vi alle sammen har et eller andet ved kroppen, som vi ikke er helt tilfredse med, og det er kun menneskeligt. At arbejde med sin selvtillid og selvbillede tager tid, og det er en proces der kræver tid og tålmodighed. Husk på du er værdifuld og fortjener at føle dig selvsikker, smuk og glad. Søg støtte og hjælp, når du har brug for det, og vær tålmodig med dig selv under denne rejse mod at styrke dit selvbillede, slå ikke dig selv ud hvis du får tilbageslag med negative tanker, den slags kan ske for os alle, og jeg er sikker på du har styrken til at få det godt med dig selv og din krop igen!
Jeg håber mit skriv kan hjælpe dig og jeg vil ønske dig god vind fremover.
Venlig hilsen Kylie.