Spørgsmål omkring vores immunforsvar
brevkassespørgsmål af
Liva
25 år
Hej brevkasse. :) Kan man godt blive "hærdet" overfor sygdomme? Her tænker jeg på influenza/forkølelses lignende sygdomme og symptomer, som både skyldes virus eller bakterier. Jeg har ikke passet specielt godt på mig selv, udover hvad der nu engang blev krævet under coronas højeste udbrud. Jeg har ikke været syg siden jeg flyttede hjemmefra som 18 årig, slet ikke den mindste forkølelse, snot eller hoste eller andet. Jeg var som yngre altid syg med forkølelse ca. en gang om året i det sene efterår eller om vinteren, men det gik bare væk da jeg flyttede hjemmefra og siden har der intet været overhovedet. Min hygiejne er ærligt talt ikke den bedste, jeg kan godt vente flere måneder med at gøre rent, jeg spritter ikke længere hænder, selvom jeg ved jeg måske nok burde engang i mellem (for andres skyld). Alle omkring mig har været syge de seneste år, enten forkølede eller corona, influenza eller lignende, men jeg er aldrig blevet smittet. Jeg er selvfølgelig glad for at det er sådan, men jeg er også kommet til at undre mig om hvorfor mon jeg ikke længere bliver syg? Jeg har da gennem de seneste år både været sammen med syge mennesker, corona smittede osv. men er altid blevet testet negativ og har aldrig haft nogle symptomer på noget som helst siden jeg var 18 år. Hvad kan årsagen være til det? Venlig hilsen Liva

Svar:
Hej Liva
Mange tak for dit gode spørgsmål.
Jeg vil nok ikke kalde det hærdet ift manglende hygiejnetiltag, men nærmere immunisering som opstår ved møde med virus.
Som vi kender det fra coronavirus, så danner man naturlige antistoffer mod virus, når man smittes, således man efterfølgende har mindre sandsynlighed for at blive syg med samme virus. Dette gælder imidlertid ikke for bakterier på samme måde.
Under corona så vi at flere blev ramt af de almindelige forkølelsvirus i perioden efter folk havde forbedret deres hygiejne med diverse regler, der var på daværende tidspunkt, samt isolationsregler. Dette formentlig fordi folk normalt, særligt i vinterhalvåret, udsættes for forkølelsesvirus ind i mellem og dermed bliver immuniserede med antistoffer, og ikke bliver syge i en efterfølgende periode.
Ud fra hvad du beskriver, så tænker jeg dit immunforsvar fungerer godt og det er grunden til at du sjældent bliver syg.
Håber det besvarede dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Pas godt på dig selv, og almindelige hygiejniske tiltag som vi kender fra corona (fx håndvask, når man kommer hjem, afspritning, hoste/nys i ærmet og bliv hjemme, hvis man er syg), er gode tiltag selv i en tid, hvor corona fylder mindre.
Mange hilsner
Sofie