Tvivl om snyd
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej, jeg har haft lidt en overvejelse, som jeg har håbet i måske kunne hjælpe mig med. Da jeg gik i 10 klasse, kunne jeg godt nogle gange finde på at bruge opgaver.com. I forbindelse med hjælp til matematik. Jeg tror aldrig jeg direkte skrev af. Tror mere, jeg brugte jeg så hvordan det var udregnet og efter det bruge jeg mit eget eksempel. Jeg kan så huske, at min ven lavede noget af en aflevering for mig. Hvilket nok var lidt dumt. Når jeg tænker tilbage var det nok i den smarte ide. Tror i min skole ville se, det som snyd? Kunne min skole annullere mit eksamensbevis, hvis de anså at det var snyd? 3 år efter jeg stoppede i folkeskolen. Hvis ikke min skole, så en anden instans?

Svar:
Hej dig,
Som udgangspunkt er det jo aldrig en god idé at snyde med sine opgaver. Folkeskoler, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser har et system, som kan tjekke alle opgaver igennem for plagiat, hvis der er mistanke herom, dog bliver alle eksamensopgaver altid tjekket for plagiat. Hvis man har copy paste fra en anden opgave eksempelvis fra studienet.dk, ville det blive opdaget. Der kan være forskellige retningslinjer alt efter hvilken institution der er tale om, eller om det er eksamen eller blot en almindelig aflevering. Hvis det bliver opdaget første gang, består man ikke sin eksamen, og hvis det sker gentagne gange kan man miste retten til at gå til eksamen.
Jeg tvivler på at din folkeskole vil annullere dit eksamensbevis tre år efter du har afsluttet din 10. klasse. Hvis din skole havde mistanke om snyd, ville de have givet dig besked herom med det samme.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Vh. Anja