Tvinge en til at vise video foran hele klassen
brevkassespørgsmål af
Simon
18 år
Hej,
Jeg går på gymnasiet i 1.g. Lige nu er der online undervisning. Vi skulle i torsdags optage en video med billede, hvor vi selv snakker og analysere et billede i engelsk. Vi fik aldrig oplyst at vi skulle vise denne video til resten af klassen senere hen. Herved kommer mit spørgsmål så, kan min engelsklærer tvinge mig til at vise den video foran klassen selvom at jeg ikke vil, da jeg ikke vidste at denne skulle vises på hele klassen. Det havde været en anden sag, hvis jeg vidste at andre end min lærer skulle se den. Kan jeg nægte at vise den? selvom at det 100% ville gå udover min karakter i faget.
Hilsen Simon

Svar:
Hej Simon.
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller. Jeg er enig med dig i, at det virker urimeligt, at du skal vise en video foran din klasse, som du har optaget i den tro, at det var din egen, og altså privat. Men jeg kan desværre ikke give dig et klart svar på, om din lærer kan tvinge dig til at vise den video, selvom jeg meget gerne ville. Jeg vil nemlig mene, at det er i en gråzone af lovgivninger, og måske findes der endda heller ikke et klart svar på din problemstilling i loven, da det er en form for problemstilling, som er meget ny i vores samfund.
Men da jeg kan læse på dit spørgsmål, at du virkelig ikke har lyst til at vise den her video, så synes jeg at du skal prøve at tage fat på Danske gymnasieelevers sammenslutning, og høre, om de ved noget om, hvilke rettigheder du har i den her situation. Du kan også prøve at tage kontakt til dit lokale politi, og spørge dem, om de en lovgivning som fortæller, hvad din lærer kan tvinge dig til, og om den video, du har lavet er din egen, selvom du har lavet den i forbindelse med en skoleopgave. Jeg kan ikke garantere, at de kan hjælpe dig, men det kan ikke skade at forsøge at tale med dem.
Nu ved jeg ikke, om du har talt med din lærer om, at du virkelig ikke har lyst til at vise den her video, men hvis du ikke har, så synes jeg, at du skal prøve at tage en snak med din lærer og forklare, hvorfor du ikke har lyst til at vise videoen. Og her er det nok en god idé ikke kun at sige, at du ikke har lyst, for det kan måske være svært for din lærer at sætte sig ind i, hvis der ikke er en "større" forklaring. Måske kan din lærer gå med til, at det kun er ham eller hende, der ser videoen, hvis han eller hende forstår, hvorfor du ikke har lyst til at vise den foran hele klassen.
Jeg beklager, at jeg ikke kunne være til mere hjælp, men jeg håber, at du finder et svar på din problemstilling.
De bedste hilsner
Pernille