Træls situation
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Dette er overhovedet ikke ment ondt selvom det måske lidt lyder sådan, men der er en person i mit liv som tror at vi er bedre venner end vi egentlig er og hele tiden vil være sammen med mig. Har overhovedet intet imod at afprøve nye potentielle venskaber, så selvfølgelig har jeg prøvet at give vedkommende en chance, men personligt føler jeg bare ikke at vi klinger så godt sammen og det faktisk er lidt akavet når vi er alene sammen. Denne person skriver derudover også til mig 24/7 og vil være sammen hver weekend, og hvis jeg skal være ærlig er jeg ved at blive virkelig træt af det. Men selvfølgelig vil jeg heller ikke gøre dem ked af det, så hvordan kan man forklare nogen at man ikke er så gode venner med dem som de tror på en sød måde?

Svar:
Hej med dig,
Det er et super godt spørgsmål du stiller. Jeg tror der sidder mange der ude, som har stået i en lignende situation, eller som kommer til at stå i den i fremtiden.
Du skriver, at du gerne vil sige det på en sød måde. Det tolker jeg som et udtryk for, at du gerne vil sige det på en måde, så personen ikke bliver såret. Det forstår jeg godt. For det er aldrig rart at såre nogen, og det er heller aldrig rart at blive såret. Men i den her situation er der nok desværre ikke nogen vej udenom. For uanset hvordan du siger det, så tror jeg ikke det kan undgås, at personen bliver såret. For det er sårende at få at vide, at andre ikke vil en ligeså meget som man gerne vil dem.
Men selvom det er sårende og ubehageligt, så er du nødt til at gøre det. For det er en ærlig sag, når der er nogen man føler man ikke klinger så godt med. Sådan har vi det alle sammen. Ingen mennesker har kemi med alle de møder. Og er der ikke kemi eller er det kun den ene, der oplever kemi, så holder relationen ikke. Og det er okay.
I forhold til hvad du helt konkret skal sige tænker jeg, at den bedste vej nok er at sige det ligeud: at du ikke føler I klinger så godt sammen, og at du føler dig omklamret. Hvis du altså gør det. Det lyder lidt sådan, når du skriver, at personen vil være sammen hele tiden og skriver til dig 24/7. Det er helt fair at have brug for plads, og det er helt fair at prioitere andre relationer og ativiteter, i stedet for kun at være sammen med én person. Alt det tænker jeg sagtens du kan sige.
Det kan nok ikke undgås, at det gør ondt på personen at få at vide. Men det er vigtigt, at vedkommende får det at vide. For ingen af jer er tjent med at være i en relation, som den ene af jer ikke rigtig føler. En relation skal være meningsfuld for begge parter og skal være én begge parter får noget ud af. Og sådan er jeres relation ikke lige nu.
Held og lykke!
Mange hilsner,
Siv