I tvivl
brevkassespørgsmål af
Per
14 år
kære Cyberhus Nogle af mine venner og jeg havde lige fået frikvarter efter en god og lang times biologi time hvor vi snakket om kønssygdomme. Da vi kom ud af klassen begyndte vi at snakke lidt om nogle scenarier hvor man måske eller måske ikke kan få kønssygdomme af. En af dem var hvis 2 drenge (snakker 6-8 år) Havde sex uden kondom og de bække to var jomfru er der så chance for Nogle kønssygdomme. Tak for svar på forhånd Og MVH den nysgerrige 🙂

Svar:
Hej Per
Tak for dit spørgsmål. Det er helt naturligt at man undrer sig over de ting man lærer, og særligt lige ift. biologi, seksualitet og kønssygdomme, er det rigtig fint at spørge en ekstra gang, hvis man er i tvivl.
Dit spørgsmål går på om to drenge kan give/få kønssygdomme, hvis de dyrker sex uden kondom, selvom de begge er jomfruer. Som udgangspunkt smitter kønssygdomme gennem seksuel omgang, men det behøver ikke kun at være direkte sex. Nogle kønssygdomme kan også smitte gennem f.eks. blowjobs eller lignende. Men det kræver at man har fået kønssygdommen fra en der var syg. Så hvis begge parter er helt raske (som man kan blive tjekket for hos lægen), så bør det ikke kunne ske. Jeg vil dog ALTID anbefale at man bruger kondom, hvis man dyrker sex med nogen som man ikke er i et fast parforhold med.
Når det så er sagt, undrer jeg mig over det du skriver i parentes: "snakker 6-8 år". Børn i alderen 6-8 år er ikke klar eller fysisk modne til at dyrke sex!
Der er lige kommet ny lovgivning som betyder at AL seksuel omgang med børn under 12 år vil blive betragtet som voldtægt, uanset om barnet havde sagt ja eller nej. Fra man fylder 12 til man er 15, vil det stadig ikke være lovligt at dyrke sex med f.eks. voksne. Det hænger sammen med at et barn under 15 år ikke har forståelse nok til at kunne give ordentligt samtykke (sige ja).
Jeg håber I kan bruge mit svar, og ellers så vil jeg helt klart anbefale jer at spørge jeres biologi-lærer. Nu når I har haft om kønssygdomme, så tænker jeg at det vil være oplagt at være nysgerrig på hvornår kønssygdomme smitter, og hvornår de ikke gør. I kan også overveje at være nysgerrige på hvilke kønssygdomme der kan behandles med medicin, og hvilke kønssygdomme der bliver hængende i kroppen - bare uden at være aktiv sygdom.
Venlige hilsner,
Camilla