Tror jeg har mistet min ven fordi, jeg ikke er sjov
brevkassespørgsmål af
Anna
12 år
Jeg tror ikke jeg er sjov, mere fordi jeg kan tænke alle de ting, vi laver for i tiden. Men nu keder vi også , når vi er samme. Og er bange får og mistet hende.

Svar:
Hej Anna
Det er helt normalt at der er sjove tidspunkter og kedelige tidspunkter. Hvis der aldrig var noget der var kedeligt, så kunne man jo heller ikke vide hvornår noget er sjovt. Når det er sagt, så må det være svært for dig at være bange for at miste din veninde. Har du mon prøvet at tale med hende om hvad hun gerne vil lave, når I er sammen? Du skal nemlig huske på at det ikke kun er dit ansvar at sørge for at I har det sjovt. Det er en fælles opgave i et venskab.
I den forbindelse, der kan du begynde og tænke lidt over hvad du selv synes er sjovt. Måske skal I arrangere en overnatning i telt her i sommeren, og så aftale at I finder på spøgelseshistorier. Enten sammen, eller også kan I forberede en hver. I kan også lege biograf, hvis det regner. Lave billetter, plakater og popcorn (og måske en sodavand), og så invitere jeres familie på biograf hygge. I kan f.eks. dække vinduerne med mørket stof, så det bliver mere som en rigtig biograf, og så skal I selvfølgelig vælge en sjov film. I kan også gå lidt på opdagelse, og lade som om at I er andre. F.eks. kunne I gå en tur i brugsen, hvor I lader som om at I er gamle damer. Eller I kan klæde jer ud, og f.eks. gå i parken som pirater. Det afhænger selvfølgelig af hvilke muligheder der er omkring jer. Det kan være at du tænker at det måske er en smule barnlige eller pinlige ting jeg foreslår, men nogle gange så er det altså bare de sjoveste ting. I kan jo også lave nogle små videoklip af jer, og så vise dem til jeres biograf aften. Så det er jer selv der laver filmen. Så kan I jo lade jer inspirere af dem på youtube, som jo også ofte laver nogle ret skøre ting.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og husk at det altså også er helt ok at være kedelige sammen nu og da.
Venlig hilsen,
Camilla