Idk
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus Jeg føler på mange områder at jeg ikke er lige så feminin som andre piger. For det første går jeg aldrig med makeup og har aldrig gjort det. Kan ikke finde ud af at ligge det mest basale makeup på mig selv og ved nærmest ikke engang hvad de forskellige ting er. Mit hår er også altid basalt og kedeligt, fordi jeg (selvom det er lidt pinligt) aldrig har lært at sætte det op selv. Kan ikke engang lave noget så simpelt som en hestehale.. Har også bidt negle gennem hele min barndom, så lange flotte fancy negle har jeg heller ikke.. Når det kommer til fyre, føler jeg derfor aldrig jeg er god nok, fordi jeg ligesom ikke er feminin nok og kan mærke det går mig rigtig meget på. Ved bare ikke hvordan jeg ligesom skal tackle det. Ting som hår, negle osv kan jeg jo selvfølgelig altid lære/få lavet, men når det kommer til makeup, så er jeg virkelig bare ikke typen der har nogen som helst interesse for det og derfor gider jeg egentlig heller ikke starte med at gå med det. Men det føler jeg lidt jeg bliver nødt til, da jeg desværre ikke er så køn fra naturens side.. Ved helt ærligt ikke hvad pointen med dette brev overhovedet er. Havde bare brug for at komme ud med det til nogen og måske få nogle tips til hvordan man kan blive mere feminin uden nødvendigvis at skulle bruge et ton af makeup osv? Hvis der da findes andre måder?

Svar:
Kære du
Det lyder til at være svært at være i den følelse du går rundt med. Derfor er jeg også rigtig glad for at du rækker ud og sætter nogle ord på.
Det med at være feminin er en meget individuel ting. For hvordan er man egentlig rigtig feminin?
Er det når man har langt hår, går med makeup og i kjoler?
Eller kan man også være feminin med kort hår, uden makeup og måske i mere drenget tøj?
Eller hvad med dem midt imellem? Som måske går med makeup, men som har kort hår?
Som jeg ser det, er det meget forskelligt hvad der skal til for at føle os feminine og samtidig vil jeg også fortælle dig, at særligt i teenageårene kan det være svært for mange, både drenge og piger, fordi kroppen ændrer sig, men begynder at se anderledes på mange ting, man begynder ofte at spejle sig i andre, både på samme alder og ældre, og desværre kan de sociale medier få enorm stor kraft i forhold til hvordan man er ”rigtig” feminin.
Jeg kender til mange unge piger, der i ungdommen har været meget som dig, og i takt med at de er blevet ældre, er de begyndt at føle sig mere tilpas i egen krop, og måske fået en anden interesse i at gå med makeup, sætte hår osv.
Samtidig er der også nogle der aldrig begynder at gå med makeup, og sørger for at have en frisure der er praktisk så de ikke behøver sætte det særlig meget hver dag.
Alle aspekter af det her er helt ok!
Som jeg ser det, er det vigtigt at du føler dig tilpas i egen krop, og får en tro på, at du er smuk lige præcis som du er! At du lærer at holde af dig selv med de indre og ydre værdier du har! Jeg ved desværre også, at det ikke er så nemt som det lige lyder til at være.
Når jeg læser dit brev, så bliver jeg utrolig ked af at du føler at du bliver nødt til at lære at gå med makeup osv. For det er ikke noget du bliver nødt til, hvis du ikke har lyst til.
Jeg kan ikke svare dig konkret på, hvad der skal til, for at du føler dig mere feminin. Jeg tænker det er utrolig vigtigt at du mærker efter, hvem du har lyst til at være og hvordan du har lyst til at være, og ikke lade dig påvirke af hvad andre gør eller ikke gør, også selvom det er svært. Men jo mere du kan finde hvile i dig selv, jo bedre vil det være for dig at være i det.
Jeg bliver nysgerrig på, om du mon har talt med nogen om den måde du går rundt og har det på?
Jeg kunne jo virkelig godt tænke mig, at du fik talt med nogen om det, og hvordan du måske kan opbygge dit selvværd, så du har en større tro på dig selv. Det kan være veninder, forældre eller andre du er tryg ved.
Har du overvejet at prøve at bruge  www.gruppechat.dk ? ellers kunne det være en god start, hvis du ikke har mod på at tale med nogen af dem omkring dig.
Jeg håber du kan finde en ro i, at det faktisk er helt ok at have det på den måde du har det!
Venlige hilsner fra Rose