Selvskade til sommer
brevkassespørgsmål af
:)
14 år
Hey, Jeg skriver nu her fordi jeg har en billion problemer, Men vælger at fokusere på er i det her “brev”. Her fra lidt over et halvt år siden var jeg selvskade narkoman (, jeg er begyndt at få tingende igen, men det er ikke pointen lige nu). Jeg har nogle ret tydelige ar på min skulder, og vil gerne få noget tips eller sådan til at hvordan jeg skal “skjule” eller “undgå” at få det opdaget af mine forældre og ex-klassekammerater her til sommer. Tak :)

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det godt, at du skriver! Du skriver i dit spørgsmål, at du gerne vil have hjælp til, hvordan du kan skjule dine ar fra selvskade nu, hvor det er blevet sommer.
Først og fremmest vil jeg gerne fortælle dig, at du bestemt ikke er alene med dine tanker om sommer, selvskade og ar. Jeg har hørt fra mange unge, at sommeren kan være ekstra udfordrende, fordi man som regel har mindre tøj på, og det dermed bliver sværere at skjule sine ar. Selvom du ikke spørger om det i dit spørgsmål, får jeg alligevel lyst til at udfordre tanken om, at ar fra selvskade skal skjules.
Jeg tænker, at dine ar er en del af din historie og fortæller noget om, at du har kæmpet dig igennem en svær periode. Det tænker jeg bestemt ikke, at der er nogen skam i! Jeg tænker også, at hvis dine forældre ikke allerede ved, at du har selvskadet, så ville det være mega sejt, hvis du kunne fortælle dem det. Langt de fleste forældre vil gerne have, at deres børn har det godt. Og de vil som regel rigtig gerne vide, hvordan deres børn har det, så de kan hjælpe dem bedst muligt.
Nu spørger du efter konkrete råd til, hvordan du kan skjule dine ar. Og jeg har fuld forståelse for, at det muligvis ikke er alle, som man har lyst til at vise sine ar til. Derfor vil jeg også gerne forsøge at komme med et par idéer til dig. Jeg tænker, at der jo heldigvis findes en masse sommertøj, som måske kunne være en mulighed for dig. Fx langærmede kjoler og tøj i tyndt stof. Der er faktisk mange, som går med tynde, langærmede trøjer om sommeren for ikke at blive solskoldede.
Så måske kunne du bruge det som undskyldning, når dine tidligere klassekammerater spørger? Der findes faktisk også badedragter med lange ærmer, hvis du fx gerne vil på stranden med dine venner, og du ikke har lyst til, at de skal se dine ar. Og det er jo altid helt okay at sige, at man helst vil klæde om alene!
Du nævner også i dit brev, at du er ”begyndt at få tingene igen”. Selvom du ikke beder om råd til det, vil jeg alligevel fortælle dig, at du selvfølgelig altid er velkommen til at sende endnu et brev eller skrive til vores sms-rådgivning, hvis du får brug for at tale om det. SMS-rådgivningen finder du her: https://cyberhus.dk/sms
Til sidst vil jeg lige fortælle dig om et tilbud, der hedder gruppechat.dk. Herinde kan du chatte med andre unge, og der kører faktisk en gruppe om selvskade og selvmordstanker lige nu. Den er åben hver mandag kl. 20-21.30. Måske kan du prøve at tage dit dilemma op derinde og høre de andre unges tanker?
Jeg håber du kunne bruge svaret.
Mange hilsner Laura