Transfobi
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej Cyberhus Jeg er en nonbinær person. Jeg er født med et X og Y kromosomer, men er slank, har langt hår og går i tøj til begge køn. Nogle gange har jeg gået i tøj der er maskulint, men oftest er jeg meget feminin i mit udtryk (make up, kvindetøj). Folk vil ofte se mig som en meget feminin mand. Jeg er desværre engang blevet falsk anklaget for at gramse på en kvinde, som jeg ikke rørte. Jeg har senere opdaget at kvinden har været aktiv i "mandehade grupper" på facebook. Jeg tænker at hun var en TERF. Er det en hatecrime? Skal jeg være bange for at møde sådanne kvinder i fremtiden? Er der mange af den slags kvinder? Hvad vil være en god strategi for mig?

Svar:
Hej du
Tak for dit brevkassespørgsmål. Jeg er glad for, at du har lyst til at søge rådgivning herinde, når du er i tvivl. Du stiller flere forskellige interessante spørgsmål, som jeg vil gøre mit bedste for at besvare et ad gangen her nedenfor.
Er det en hate crime?
Du skriver, at du blev falsk anklaget for at gramse på en kvinde. Som udgangspunkt er det en forbrydelse at afgive urigtige oplysninger til fx. politiet med fortsæt til, at en uskyldig bliver sigtet eller dømt. Derfor vil det også grundlæggende være en forbrydelse, at kvinden har afgivet falske anklager om dig, hvis formålet var at få dig sigtet eller dømt for noget, du ikke har gjort.
En hate crime (hadforbrydelse) kan defineres som en forbrydelse begået mod en eller flere personer fra en bestemt befolkningsgruppe ofte på baggrund af deres etnicitet, køn, seksualitet eller religiøs overbevisning. Det er imidlertid svært at sige noget om, hvad kvindens intentioner var med at afgive en falsk anklage mod dig. Det kan godt være, at hun har gjort det, fordi hun er transfobisk eller en TERF. Men det kan måske også godt være af andre grunde så som frygt, uvidenhed eller vrede.
Uanset om der er tale om en hadforbrydelse eller ej, lyder det som en meget ubehagelig oplevelse, du har været igennem. Jeg håber for dig, at der er blevet sat et endeligt punktum i sagen, så du kan få lov til at komme videre med dit liv og det, du gerne vil med det. Jeg håber også, at du har nogen omkring dig, som støtter dig, og som du kan tale med om din oplevelse. Hvis ikke det er tilfældet, er du meget velkommen til at skrive til os på tlf. 25 80 60 60, hvis du har brug for det.
Skal jeg være bange for at møde sådanne kvinder i fremtiden? Og er der mange som hende?
Jeg synes ikke, at du skal gå og være bange for, om du møder kvinder som hende i fremtiden. Ud af alle de mennesker, du har mødt i dit liv, er det formentligt et fåtal, som har opført sig som hende? Det vil være ærgerligt, hvis din oplevelse med en enkelt person kommer til at påvirke dit syn på andre mennesker fremadrettet. Jeg tror, at langt de fleste mennesker i verden er venlige og til at stole på - og respekterer de individuelle forskelligheder, der er mellem mennesker. Jeg tror ikke, at der er særligt mange som hende eller som deler hendes synspunkt - også selvom personer som hende som regel er meget "larmende" og kan komme til at fylde meget.
Derfor kan det nok også godt ske, at du møder en person som hende i fremtiden. Som non-binær person tilhører du en minoritet. Og uanset hvordan man vender og drejer det, så vil man som en del af en minoritet oftere opleve at blive diskrimineret, fordi man "ikke ligner de andre". Som regel handler det dog om, at det, minoriteten repræsenterer, er nyt og fremmed - og måske svært at forholde sig til, hvis man ikke ved særligt meget om det. Det handler altså måske mindre om, at du som person er forkert - og måske mere om, at du igennem din seksualitet repræsenterer noget, som kan føles fremmed eller være omgærdet af fordomme. Selvom det på ingen måde retfærdiggør diskrimination eller hadforbrydelser, håber jeg, at det kan give dig en form for tryghed at vide, at det oftere handler om andre menneskers uvidenhed mere end, at der er noget galt med at være anderledes end majoriteten.
Hvad vil være en god strategi for mig?
Som udgangspunkt vil jeg gerne opfordre dig til at være dig selv på lige den måde, du har lyst til. Jeg synes ikke, at du skal lade dig begrænse af andres tanker om eller holdninger til, hvordan man er "rigtig". Der er nemlig ikke noget forkert ved dig, selvom du måske skiller dig ud eller ikke har lyst til at se ud som flertallet. Så længe man opfører sig ordentligt og ikke gør andre ondt, må man være, gøre og se ud, som man har lyst til.
Når det så er sagt, kan jeg godt forstå, hvis du bekymrer dig om, hvordan andre opfatter dig, og om de accepterer dig, som du er. Det kan også være, at du bekymrer dig om, hvorvidt du kan blive udsat for andre hadforbrydelser så som tilråb, trusler eller endda vold og overfald. Selvom det måske ikke er noget, man taler om særligt ofte i den generelle befolkning, ved jeg, at mange med en anden seksualitet end majoriteten - dvs. andet end heteroseksualitet - kan bekymre sig om at blive udsat for hadforbrydelser af den ene eller anden karakter.
Man kan selvfølgelig vælge at nedtone sit udseende, så man ikke skiller sig for meget ud. Vores udseende har en signalværdi, og det tøj, vi tager på, og den måde, vi lægger makeup og sætter hår på - eller undlader at gøre det - fortæller mennesker omkring os noget om, hvem vi er. Hvis man eksempelvis går i jakkesæt, kan man blive opfattet som en vigtig person eller forretningsmand eller som en, der har styr på det hele. Hvis man derimod går i beskidt og slidt tøj, kan det være, at man bliver opfattet som usoigneret eller doven. Også selvom man ikke er det. Men det er formentligt også det, du synes, er interessant ved at eksperimentere med forskelligt tøj, hår og makeup - fordi man kan få lov til at eksperimentere med, hvem man er gennem det.
Hvis du er meget bekymret for at blive udsat for noget ubehageligt på baggrund af den måde, du klæder dig på, kan du overveje, om du har lyst til at nedtone det, når du færdes offentligt og så blot eksperimentere i det private eller i fællesskab med andre, som du er tryg ved. Jeg kan dog godt forstå, hvis det ikke er noget, du har lyst til. Ens udseende er netop ens måde at udtrykke sig på, og det betyder meget, at man føler sig tilpas med den måde, man ser ud på og klæder sig på - og føler at det repræsenterer den, man er. Men nogle gange kan det at ligne "de andre" være med til at give en færre knubs på vejen, end hvis man skiller sig ud. Jeg tror, du bliver nødt til at gøre op med dig selv, om du føler dig klar til at kunne tage imod de knubs, det uundgåeligt giver at skille sig ud. Hvis du føler dig stærk nok til det, er det måske mindre vigtigt at passe ind i andres kategorier. Men hvis du ikke føler dig stærk nok til det, kan det være en fordel at skåne dig selv, indtil du føler dig mere klar.
Jeg håber dog, at du, uanset hvad du i fremtiden må opleve, vil holde fast i, at langt de fleste mennesker vil dig det godt. De fleste mennesker vil formentlig også synes, du er pisse sej, fordi du tør være dig selv i en verden, hvor det at skille sig ud kan give knubs! Som mennesker er vi alle ligeværdige, uanset om vi er non-binære, homoseksuelle, transkønnede eller heteroseksuelle (bare for at nævne nogle af de mange forskellige ting, man kan identificere sig som).
De bedste hilsner
Marie