Intet håb

brevkassespørgsmål

Intet håb

brevkassespørgsmål af
Victor
20 år

Hej. Jeg har brug for rådgivning, jeg går pt hjemme og lave intet, jeg har prøvet at søge ind på en uddannelse de sidste 2 år, men ingen uddannelser vil have mig. Det ikke fordi jeg ikke lever op til kravene, jeg får tit 10 og 12.. Jeg har en fejl i min hjerne der gør jeg reagere virkelig dårligt på stress, og at jeg samler dårlige oplevelser inden i mig, indtil de kommer ud i et kæmpe udfald. Sidste gang det skete hoppet jeg ud foran toget, men det stoppet før det ramte mig, jeg blev så jagtet at hele Falsters politi. Så min egentlige sprøgsmål er, hvad gør jeg, hvor er det lys, som alle snakker om? Det skal os siges at når jeg får mine anfald bliver jeg virkelig sur, og truer alt og alle for at få dem så lang væk fra mig som muligt. Jeg har vidst dem mine papir flere gange, hvor der står jeg ikke kan gøre for det. Jeg prøver virkelig at være normal, men jeg fejler, igen og igen.. Min største drøm at hjælp til selvmord, jeg er ikke til gavn for samfundet. Jeg ved det var meget at tage ind, men sandheden er bedst

Svar:

Kære Victor

Det lyder som en rigtig svær situation, og jeg kan godt forstå, at du kan have svært ved at finde ud af, hvad du skal gøre. Det er dog vigtigt for mig at understrege, at selvfølgelig er du til gavn. Det kan godt være, at du lige nu oplever nogle udfordringer, som f.eks. gør det svært med uddannelse, men uddannelse og jobs er ikke alting. Der findes masser af mennesker i Danmark, som lige nu ikke studerer eller arbejder, og der kan være et hav af gode grunde til dette. Derfor er man stadig til gavn, for alle mennesker har en stor betydning for nogen. Alle mennesker har folk, der holder af dem, og som vil mangle dem, hvis de ikke var her længere. Dette gælder også dig. Jeg er helt sikker på, at der er folk omkring dig, som ville mangle dig, hvis du ikke var her, fordi du bringer noget til deres liv, som andre ikke gør, og som andre aldrig vil kunne erstatte. Derfor har verden brug for, at du er her. Jeg ved godt, at det ikke altid føles sådan, men det er sandheden, og som du selv siger, så er sandheden bedst.

Du spørger ind til, hvordan du finder det lys, som alle snakker om, og som jeg forstår dit spørgsmål, så handler det mest omkring, at du gerne vil igang med en uddannelse, hvilket du synes er rigtig svært, fordi du føler, at du afvises på baggrund af de ting, du slås med. Hvis det er rigtig forstået, så vil mit bedste råd til dig være at prøve at tale med en studievejleder på de uddannelser, hvor du gerne vil starte. Helst inden du sørger ind, så du kan forklare dem din situation og I kan se, om I kan finde en løsning sammen. En anden tanke jeg fik det var, om du mon har tilknyttet en rådgiver fra din kommune? I så fald tænker jeg også, at det vil være rigtig godt at tale med din rådgiver, så I sammen kan lægge en plan for, hvad du gerne vil, og hvordan I skal se, om I kan få tingene til at lykkedes. Det kan også være, at du er tilknyttet jobcenteret, og at de kan hjælpe dig med din situation ift., hvordan du får den støtte, du har brug for, så du kan fungere på en uddannelse og/eller arbejdsplads.

Jeg ved ikke helt, om det var svar på dit spørgsmål, men jeg håber i hvert fald, at du kan bruge mit svar! Hvis ikke, eller hvis du har andre ting, du gerne vil have lidt råd til, så tøv endelig ikke med at kigge forbi her i brevkassen eller vores SMS-rådgivning en anden gang.

Jeg sender mange gode og varme tanker din vej.

De bedste hilsner

Dagmar

Dagmars billede
Dagmar fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål