Han var mig utro.
brevkassespørgsmål af
Leah
16 år
Han var mig utro. Han sgade det selv. Først var det bare et kys, men dagen efter skrev folk til mig de bollede. Jeg spurgte ham så, han sagde han ikke kan huske det, men folk har også skrevet det til ham. Jeg har givet ham en chance til alligevel. Han er min første kærlighed, mit første knald osv.
Jeg føler jeg er naiv, fordi jeg tog ham tilbage efter to dage. Jeg føler mig desperat. Men på samme tid føler jeg at jeg ikke kan leve uden ham lige nu. Jeg har ikke særlig mange venner, han er det bedste der er sket for mig. Vi har været sammen i lidt over et halvt år. Han var mig utro to dage før vores 6 måneders dag.
Jeg føler mig virkelig knust når jeg ikke er sammen med ham, men når jeg så er sammen med ham er jeg glad, og lykkelig.
Han vil ikke snakke til mig omkring hvad der er sket mellem ham og tøsen. Tøsen har forresten haft skrevet til ham flere gange mens vi har været sammen, han har sendt billeder af mig til hende, og sagt vi er kærester, jeg har mødt hende. Jeg mødte hende ugen før han var mig utro. Hun er virkelig for meget. Forstår hun ikke man ikke skal tage andres mænd.
Min kæreste er to år ældre end mig, og har været i et fast forhold før mig, og har prøvet en del mere end jeg har.
Jeg skrev til ham mens han var fuld og jeg var lidt beruset, og vi blev virkelig uvenner, han har været ude i coke osv. før vi blev kærester, men han siger han stoppede da vi kom sammen, men folk skriver og snakker til mig om han ikke er stoppet alligevel. Normalt ville jeg stole på ham, men det er bare virkelig svært, nu hvor han har brudt min tillid.
Min familie ved ikke han har været ude i coke osv. De ved hellere ikke at han har været mig rigtig utro. De ved kun at han har kyssede med en anden. Han tør ikke rigtig komme hjem til mig, pga. mine storebrødre.
Jeg vil virkelig gerne være sammen med ham, men jeg ved ikke rigtig om det holder i længden..
Kommer jeg til at stole på ham? Jeg er knust, jeg havde aldrig troet han kunne finde på at være utro. Han var sammen med sin eks i 1,5 år, og han lavede aldrig noget med en anden, men et gjorde hun vidst flere gange. Det var et lorte forhold han var i der. Hun var virkelig dårlig for ham. Jeg snakkede med hans forældre, og de elsker mig virkelig meget, og de havde hellere aldrig troet han kunne gøre det. Hans mormor er meget tæt ind på dem, og de ses flere gange om ugen hver uge, og da hun var der da jeg snakkede med forældrene sagde hun at hun tror det er eks kæresten skyld at han gør sådan nogle ting. Det er ikke en undskyldning, men jeg kan godt lidt forstå det.
Desuden var han helt væk, efter at havde drukket så meget, den nat han var mig utro. Og der gik under 24 timer for ham til at sige til mig face too face at han havde lavet lort i den.
Efter han sagde det holdte han om mig hele natten og flere timer op til vi skulle sove. Han forklarede mig hvor meget han elskede mig og jeg var som medicin for ham.
Han sagde han ville have matchene ringe med mig, han har nemlig gået med smykker før, og han kalder mig hans kone, fordi han er landmand.
Jeg elsker ham med hele mit hjerte og kan ikke bærer at miste ham. Jeg er græde færdig ved tanken om det.
Lyder det til han oprigtigt elsker mig? Hvad skal jeg gøre. Skal jeg lægge det fra mig. Skal jeg give ham en oprigtig chance. Hvad skal jeg gøre..?

Svar:
Kære Leah
Jeg kan godt forstå, at du er meget forvirret og mærker en masse blandede følelser efter din kærestes utroskab. Det kan være meget svært at finde rundt i alle tankerne, når man oplever sådan et tilidsbrud. Det kan nogle gange tage noget tid, før man finder ud, hvad der er det bedste at gøre i forskellige situationer. Derfor tænker jeg, at det er er vigtigt, at du prioriterer, at du får ro og plads til at finde ud ad, hvad der er bedst for dig. For i sidste ende handler det om, om du mener, at I kan genopbygge den tillid, som din kæreste har brudt?
Du fortæller, at din kæreste er din første store kærlighed, og at han også er din første gang. Jeg tror, at de fleste mennesker kan relatere til, at den første kæreste har en speciel betydning for én. Derfor kan jeg godt forstå,  at tanken om ikke at være sammen med din kæreste virker hård - og måske endda uudholdelig. Når det er sagt prøver mange unge at bryde med deres første kæreste. De fleste oplever tiden efter et brud som meget hård og nærmest uudholdelig, men oplever også at hjertesorgerne aftager med tiden. Det er vigtigt for mig at fortælle dig om det, da jeg tænker, at du ikke bør blive sammen med din kæreste for enhver pris.
Når det er sagt lægger jeg mærke til, at du fortæller, at du føler dig glad og lykkelig, når du er sammen med din kæreste. Det er skønt at have en kæreste, som man er glad for. Samtidig fortæller du, at du er virkelig knust, når du ikke er sammen med ham, over det, der er sket. Jeg kan godt forstå, at du er knust over hele situationen, og måske er det særligt, når du er alene, at du har tiden og pladsen til at tænke over det. Sådan nogle tanker kan gøre rigtig ondt og være meget hårde at deale med. På mig lyder det som om, at du har brug for at parkere dine tanker. Nogle gange kan det hjælpe at skrive, hvordan man har det, så du kan få samlet dine tanker. Måske vil du beholde de nedskrevne tanker for dig selv, men du kan også overveje at skrive dem ned i et brev til din kæreste. Et brev til din kæreste vil give dig mulighed for at fortælle om dine følelser uden, at du bliver afbrudt.
I forhold til utroskabet fortæller du, at din kæreste ikke vil tale om det. Om du kender detaljerne i selve utroskabet vil i mine øjne ikke gøre det store til eller fra, men jeg kan godt forstå, hvis du sidder tilbage med spørgsmålet: Hvorfor gjorde han det? Eller med spørgsmålet: Hvordan kunne det ske? Det virker til, at din kæreste og dig har talt om nogle af tingene, men hvis du mangler nogle svar, tænker jeg, at det er vigtigt, at I får talt tingene igennem. For det kommer til at kræve noget af jer begge to, hvis det skal lykkes jer at genopbygge et godt og tillidsfuldt forhold.
Ud fra det du skriver, virker det til, at du er meget frustreret over pigen, han var sammen med og hendes adfærd over for din kæreste. Selvom det kan virke hårdt, kan du ikke kontrollere, hvem din kæreste møder. Både du og din kæreste vil helt sikkert møde andre af det modsatte køn, som er interesseret i jer. Derfor tænker jeg, at det vigtigste er relationen og tilliden til din kæreste. Hvis den er tilstede, behøver du ikke at bekymre dig om, hvem han møder.
Et af dine spørgsmål er, om din kæreste oprigtigt elsker dig. Det er svært for mig at svare på, hvordan din kæreste har det, og jeg tænker, at han er den bedste til at fortælle dig om det. Men jeg lægger mærke til nogle forskellige ting, som du fortæller om ham. I forhold til utroskabet kan jeg forstå, at han ret hurtigt fortæller dig om det. På mig virker det som et godt tegn, at han så hurtigt efter utroskabet fortæller dig, hvad der er sket. Du fortæller også om, hvordan han kalder dig kone og hele natten efter bruddet forsikrer dig om, at han elsker dig. Jeg kan godt forstå, hvis du er meget usikker på det hele lige nu, for det tager tid at komme sig over chokket og følelserne af svigt efter et utroskab.
En anden omstændighed, som springer mig i øjene, er. at din kæreste var beruset, da han var dig utro. Nogle mennesker ændrer sig meget, når de bliver beruset. Derudover fortæller du også, at din kæreste har haft et misbrug, og at du er bekymret for, om han stadig har det. For at du ikke skal sidde hjemme og være bekymret hver gang din kæreste er i byen, tænker jeg, at det er vigtigt, at du får talt med din kæreste om alkoholen og hans tidligere misbrug. Det er lidt uklart for mig, om hans egen familie har kendskab til hans tidligere misbrug af coke. Hvis de har, kan du opfordre ham til at søge støtte hos sin familie i forhold til problematikkerne omkring alkoholen, og det mulige stofmisbrug. Hvis din kæreste har fortalt familien om sit misbrug, kan de være en god støtte for både dig og ham. På mig virker det til, at din svigerfamilie er meget glade for dig, og at de gerne vil bakke op omkring jeres forhold.
I forhold til din familie tænker jeg, at din kæreste bliver nødt til at finde en måde at deale med det hele på. For hvis I er kærester, bliver han nødt til at finde en måde at være sammen med dine brødre på.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig med at finde ud af, om du har lyst til at give forholdet en chance eller om det er bedst for dig at afslutte det. Det kan også være, at du har brug for at holde en pause fra forholdet i et stykke tid. Hvis du synes, det er en svær beslutning, er det helt forståeligt, men jeg er sikker på, at du nok skal finde frem til, hvad der er det rette for dig.
De bedste hilsner Emilie