Hans tænder

brevkassespørgsmål

Hans tænder

brevkassespørgsmål af
L.
20 år
Oprettet 10 måneder 3 uger siden

Kære CH. Jeg skriver til jer fordi jeg har lært en fyr at kende igennem Facebook. Vi har snakket sammen dagligt i over 4 måneder nu, men stadig ikke mødt hinanden i virkeligheden, da han pt. bor i en større by ret langt væk, men vi har lagt planer om at mødes snart. Vi har begge allerede stærke følelser for hinanden og det er blevet meget romantisk i mellem os allerede før vi har mødtes. Vi har facetimet et par gange og ellers har jeg kun set billeder af ham, og jeg har indtil i går tændt meget på ham fysisk. Jeg havde godt lagt mærke til, at jeg før aldrig rigtigt havde set hans tænder, fordi han aldrig har "tandsmil", men det havde jeg ikke rigtigt tænkt over. Så facetimede vi så igen i går, og pludselig fik jeg hans tænder at se for første gang, og jeg fik desværre et stort chok, fordi han mangler flere tænder og nærmest kun har 2 bitte små fortænder i formunden, som så er fuldstændig ødelagte og sidder meget langt fra hinanden. Jeg føler mig virkelig ussel og har rigtig dårlig samvittighed over hvordan jeg har det med det, fordi jeg ellers ikke troede det ville være så slemt med hans tænder. Men det har virkelig gjort, at jeg nu ikke føler, jeg kan tænde på ham mere. Jeg spurgte en smule efter vores opkald indtil at det var første gang jeg havde set hans tænder, og jeg kunne mærke at han blev virkelig nervøs og ked af det, og han spurgte mig om det påvirkede mine følelser for ham, hvor jeg ikke kunne få mig selv til at sige ja, så jeg sagde nej, selvom det faktisk ikke passede. Jeg tror ikke jeg kan være sammen med en, jeg slet ikke tænder på fysisk, og det gør jeg bare ikke efter at have set hans ødelagte tænder. Nu aner jeg ikke hvad jeg skal gøre, for jeg har jo hverken lyst til at sige at det er det, der har gjort forskellen, og heller ikke lyst til at såre ham. Hvad tænker i, og hvad kan jeg lige gøre ved det? Jeg er nemlig rigtig sikker på, at han har virkelig store følelser for mig. Det samme har jeg jo for ham, men jeg tror virkelig ikke jeg kan blive tiltrukket af ham nu. Jeg håber i forstår mig og ikke tror at udseendet betyder alt for mig, for det gør det absolut ikke, men det her er bare noget, jeg ikke rigtigt kan få mig selv til at se bort fra. Hvad gør jeg, uden at det kommer til at såre ham for meget?: Vh. L.

Svar:

Kære L.

Det lyder virkelig til du sidder i et lidt kedeligt dilemma, og det er helt forståeligt at denne situation er svær for dig, og det er rigtig fint at du rækker ud og spørg om hjælp når man ikke lige ved hvordan man skal håndtere det hele.

Jeg vil starte med at sige, at der ikke er noget i vejen med at fysisk tiltrækning spiller en stor rolle for en i romantiske forhold, og det er normalt at man har forskellige præferencer og forventninger til ens potentielle partner. En af de bedste ting du kan gøre er at være ærlig over for dig selv og anerkende, hvad der virkelig betyder noget for dig i et forhold. Tag dig tid til at reflektere over, hvad der virkelig betyder noget for dig i et forhold. Overvej, om fysisk tiltrækning er så afgørende for dig eller om der er andre aspekter af jeres forhold, der kan kompenserer for det.

Når det kommer til at kommunikere dine følelser for ham, er det altid bedst at være ærlig og samtidig følsom og forståelig over for hans følelser. Du kan prøve at åbne op for en ærlig samtale med ham og fortælle ham, hvor meget du værdsætter jeres forhold, og hvor meget du holder af ham, men også at der er noget, du har opdaget, som påvirker din fysiske tiltrækning.

Bare husk at udtrykke dig på en kærlig og respektfuld måde. Du kan forsøge at fokusere på din egen oplevelse og følelser og undgå at lægge skyld eller skam på ham. Det kan være nyttigt at understrege, at det ikke handler om ham som person, men om den specifikke fysiske aspekt, der påvirker dig. Hvis det er for grænseoverskridende at sku sige det via facetime fx, kan du overveje at skrive en besked til ham i stedet for. Det er helt forståeligt at det kan være en svær og måske akavet samtale at skulle have, og det er vigtigt at du er forberedt på, at det kan være sårende for ham at høre, men det er ikke desto mindre sandheden for dit vedkommende.

Du kan forsøge at være støttende og lyttende over for hans reaktioner og følelser. Det er muligt, at han vil have brug for tid til at bearbejde det, og måske har han brug for lidt plads. Evt. kan i overveje om der måske er mulighed for at han kan få gjort noget ved sine tænder, og om der måske er økonomisk støtte hvis det er for dyrt at betale selv.

Hvis du virkelig føler, at du ikke kan blive fysisk tiltrukket af ham pga. hans tænder, kan det være nødvendigt at overveje, om dette forhold er det rigtige for dig på lang sigt. Det er vigtigt at være ærlig over for dig selv og tage de beslutninger, der er bedst for dig. Der er ingen grund til at forsætte en relation hvor du ikke føler dig tiltrukket af fyren, det bliver både dårligt for dig og for fyren. Uanset hvad du beslutter dig for, er det vigtigt at være empatisk og respektfuld over for hans følelser. Prøv også at sætte dig i hans sted og forstå, hvor følsomt dette emne kan være for ham. Vis respekt for jeres forbindelse og behandl ham med venlighed. Jeg vil runde mit skriv af med at sige, at dette er en kompleks situation, og der er ikke en enkelt løsning, der passer til alle.

Det er vigtigt at lytte til dine egne behov og følelser, samtidig med at du er opmærksom på fyrens følelser- ærlighed og kommunikation er vigtige nøgler til et sundt forhold. Det er bedre at være ærlig og respektfuld over for dig selv og dine følelser samt over for ham, selvom det kan være svært og ubehageligt i øjeblikket, som sagt der er ingen grund til at forsætte en relation baseret på dårlig samvittighed og frygten for at såre den anden, det er ikke fair eller sjovt for nogen af jer.

Jeg håber du kan bruge mit svar til noget, og jeg vil ønske dig al held og lykke med fyren, og jeg håber du får løst problemet med ham på en respektfuld måde.

Venlig hilsen Kylie.

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål