Toneleje
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej brevkasse Jeg skriver fordi jeg har problemer med at jeg har svært ved at moderere mit toneleje. Det går font et stykke tid men nogle gange kommer jeg bare med sådan en surt udbrud. I dag sagde jeg fx meget surt “Åh kan vi ikke bare snakke om noget andet?!” og nu er min kæreste ked af det fordi han oplever det som meget hårdt. Det er som om jeg slet ikke når at tænke mig om inden jeg siger det, men jeg får at vide at jeg lyder nedladende. Jeg hører slet ikke mit toneleje på samme måde så det er virkelig svært for mig at fange mig selv i det inden det sker. Jeg har det helt vildt dårligt med det hver gang og får sindssygt dårlig samvittighed. Det er ikke engang så jeg tager mig selv i det lige efter jeg har sagt det, men først når min kæreste fortæller mig om det bagefter. Hver gang er det så han laver en efterligning af hvordan jeg sagde det og for mig lyder det virkelig overdrevet. Jeg vil egentlig bare gerne vide hvordan jeg undgår sådan nogle udbrud? Jeg har selv overvejet om det kan være fordi jeg ikke får sagt fra inden jeg bliver for irriteret? Og det ender ud i det eksploderer ud af mig? Vh mig

Svar:
Hej du,
Tak for dit spørgsmål, jeg tror virkelig at det du oplever, er noget som rigtig mange mennesker kan genkende. Jeg kender jo ikke helt til din situation, men jeg vil gerne prøve at komme med nogle bud på hvad det handler om og hvad du kan gøre.
Først vil jeg sige, at det sagtens kan være du har fat i det rigtige når du skriver, at du måske kommer til at lyde sur fordi du ikke får sagt fra i tide. Det med at sige fra i tide, er noget som rigtigt mange mennesker kæmper med. For det første kræver det jo, at vi i det hele taget mærker hvornår noget er over vores grænser. Nogen mennesker har det sådan, at de strækker sig så langt for at gøre andre glade eller bevare den gode stemning, at de glemmer at mærke efter indeni hvor deres egne grænser er. Det kan betyde at man slet ikke opdager at man er irriteret, før det koger helt over. Det kan også være at man skubber det sure væk, fordi man egentlig ikke orker en konflikt eller at man bliver irriteret over noget, som man måske synes er lidt fjollet.
Hvis noget af det jeg har skrevet, lyder bekendt, kan du prøve at øve dig i at stå mere ved dig selv og dine grænser. Irritation eller vrede er jo egentlig ikke negative følelser. Det er ofte din vrede som fortæller dig hvor dine grænser er, og du har lov til at ønske at dine grænser ikke bliver overskredet. Men i stedet for at skubbe vreden væk, skal vi netop øve os i at blive gode til at reagere på den, inden vi kommer til at gøre noget som sårer andre.
Det er ikke altid så let i den konkrete situation, men du kan starte med at overveje om der er nogle fællestræk ved de situationer hvor du bliver irriteret? Hvis det for eksempel er noget bestemt din kæreste gør, er det en god ide at tale med ham om det på et tidspunkt hvor du ikke er irriteret. Hvis det mere handler om, at du strækker dig for langt for at bevare den gode stemning, kan du prøve at være ekstra opmærksom på det, så du kan stoppe dig selv i tide.
Der er også den mulighed at du bliver ekstra irritabel når du f.eks. er træt, sulten, stresset, eller noget helt fjerde. Hvis du kan genkende det, kan du bruge den viden til at blive ekstra opmærksom på dig selv, når du er i en situation hvor du ved, at du let bliver irritabel. Hvis du er forberedt på det, er det lettere at stoppe dig selv, eller f.eks. sige til din kæreste at I skal tale videre på et tidspunkt hvor du ikke er sur/træt/stresset osv.
Du skriver også at din kæreste laver en efterligning af dig, som lyder overdrevet. Jeg ved jo ikke helt hvordan situationen er. Hvis han udelukkende gør det for at forklare, er det selvfølgelig ok. Men hvis det mere er fordi han også bliver sur, skal I nok også tale om hvad hans andel i konflikten er. Det er heller ikke god stil at gøre nar af hinanden på en sur måde.
Til sidst vil jeg bare gerne sige, at alle mennesker kommer til at lyde hårde eller sure indimellem. Det der betyder noget, er jo også om man siger undskyld og forsøger at ændre sin opførsel, præcis som du gør. Jeg håber at du kan bruge mine forslag, og hvis du kan bruge flere, har Mindhelper nogle rigtig gode råd her:  https://mindhelper.dk/svaere-foelelser-og-tanker/vrede/
Mange hilsner,
Marie