Min kæreste modtog en happy ending

brevkassespørgsmål

Min kæreste modtog en happy ending

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 1 år 5 måneder siden

Halløj brevkasse. Sagen er den at jeg har en kæreste, som jeg holder utrolig meget af. Vi har boet sammen i otte måneder og har været kærester i snart to år. Vores forhold har selvfølgelig både haft nedture og opture. Vi har oplevet lidt af hvert, og vi har haft nogle perioder hvor tingene har føltes ekstra hårde. For nogle måneder siden gik vi gennem sådan en tid. Vi var oftere oppe at skændes, og vi var godt og vel rigtig meget uenige om både store og små ting. En af de dage mens jeg var på arbejde, var min kæreste taget til en massør. Det var ikke noget han selv havde gjort før, så han fortalte han tog afsted uden at vide hvad det også kunne indebære. Han fortalte mig at inden massagen havde massøren spurgt om han ville afsluttes med en happy ending. Min kæreste sagde nej, men da selve massagen fandt sted og det nærmede sig slutningen blev han spurgt igen. Her endte han med at sige ja og dertil opstår hele min konflikt også. Han har forklaret sig med at selve handjobbet “kun” varede ved i fem minutter, at han ikke kom og at han ovenikøbet følte sig ubekvem ved situationen. Han sagde han lå med lukkede øjne og vidste det var forkert, så han følte ikke at han egentlig fik noget godt ud af det. Oveni alt det gik der to måneder før han endelig kom til mig for at fortælle om hændelsen. Nu står jeg bare i en super svær situation. Jeg elsker min kæreste utrolig højt. Han har virkelig været en klippe for mig, mens jeg har døjet med både konflikter i familien og psykiske udfordringer. Jeg flyttede et par timer fra min hjemby for at bo sammen med ham, og jeg har sidenhen fået et rigtig sjovt fuldtidsarbejde med rigtig gode venner. Jeg har aldrig følt mig så nært tilknyttet til en anden person, som jeg har med ham. Jeg vil vove at påstå at jeg indtil det her (til trods for de hårdere perioder) virkelig har fået opbygget et godt liv med ham. Der er gået et par dage siden han fortalte disse ting til mig, og jeg går stadigvæk og er rigtig rigtig knust over hans handling. Vi har snakket hændelsen igennem til det stod ud af ørerne på os, og vi har fået planlagt noget parterapi i løbet af ugen. Han virker også til at angre, og jeg kan se på ham, at han virkelig har fortrudt hvert sekund. Men jeg føler mig også vred og skuffet over at han villigt lod det ske, og jeg føler mig måske endda flov over at min egen kæreste har gjort det. Han forklarede at han endte med at sige ja, fordi han i momentet ikke som sådan så det som noget værende seksuelt, da han ikke fandt massøren tiltrækkende og da selve massagen ellers havde føltes ret professionelt og som en standard omgang massage. Jeg synes det ville være utrolig uretfærdigt at alt det gode skulle gå til spilde for små fem minutter, som han så tydeligt fortryder Mit spørgsmål er bare om jeg er helt fuldkommen håbløs, når jeg vælger at give min kæreste en chance efter utroskab, eller kan det på nogen måde retfærdiggøres at det er sket?

Svar:

Hej du

Jeg kan godt forstå, hvis du føler det som om, at du har fået en kæmpe mavepuster. Det er enormt ubehageligt at opleve utroskab, og det er helt naturligt at føle sig både knust, skuffet, flov, vred, såret, fortvivlet, bekymret og ked af det. En del af den tillid, som alle forhold bygger på, er væk. Det kan man føle vrede over, fordi man føler sig forurettet eller værdiløs. Men man kan også føle sig knust og i sorg over den tillid, som ikke er mere. Eller man kan føle sig flov, eksempelvis fordi man kan føle sig utilstrækkelig og få tanker som: "Er jeg ikke god nok?" eller "Har jeg ikke kunnet give ham det, han havde behov for?". Eller fordi det kan føles enormt pinligt, at ens kæreste har været sammen med nogen bag ens ryg - også selvom han måske fortryder det.

Det lyder som om, at du og din kæreste allerede er godt på vej til at finde frem til en løsning. Du skriver, at I har planlagt at gå i parterapi, og at I taler åbent om episoden med hinanden. Du skriver, at du holder utroligt meget af ham, og at I som par har kunnet overkomme mange forhindringer allerede. Det vidner for mig om, at I begge gerne vil jeres forhold. Samtidig spørger du også, om du er fuldkommen håbløs, fordi du vælger at give din kæreste en chance mere efter utroskab. Det, tror jeg, faktisk kun at du selv kan svare på. Du bliver nødt til at gøre det, som du føler er rigtigt for dig. Hvad taler for at give ham en chance mere? Og hvad taler imod det? Du kan prøve at stille dig selv spørgsmål som:

Hvad vil gøre mig gladest - også på den lange bane?
Vil jeg føle, at jeg kan stole på ham igen, eller vil jeg være bange for, at det skulle ske igen?
Vil vi stå stærkere som par, hvis vi finder en løsning, eller vil vejen derhen drive os væk fra hinanden?
Hvad vil episoden betyde for os, hvis vi vælger at blive sammen med hinanden?
Hvis jeg ser bort fra vores fortid og det, vi har været igennem sammen før, hvad er så rigtigt for mig at gøre lige nu?

Det er alt sammen spørgsmål, som måske kan spore dig nærmere ind på, hvordan du faktisk har det med episoden og jeres forhold. Hvis du med ro i maven kan sige, at du tror på jer som par, så kan det være, at det er værd at give forholdet en ekstra chance. Men hvis ikke kan det være, at du skal overveje, om det er bedre for jer begge, at jeres veje skilles her.

Derudover kan det også være, at du bliver nødt til at overveje, hvordan du vil have det med andres holdninger til din beslutning. Utroskab er noget, som det fleste har en mere eller mindre stærk mening om, og det kan derfor være rart for dig, hvis du på forhånd har gjort op med dig selv, om og hvordan du vil håndtere andres meninger om din beslutning. Vil du blive påvirket af dem, eller er du ligeglad?

Måske kan nogle af de ovenstående spørgsmål være med til at igangsætte nogle refleksioner hos dig, som kan besvare det overordnede spørgsmål, du stiller her i brevkassen. Hvis ikke er du meget velkommen til at skrive herind igen eller til at skrive til os på SMS 25 80 60 60.

Jeg ønsker dig alt det bedste og sender varme tanker din vej.

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål