Til pigen der dømmer de letklædte piger
brevkassespørgsmål af
Stine
23 år
Kære brevkasse. Jeg har læst et brevkasse-indlæg fra en 18 årig pige der siger at hun får det fysisk dårligt i form af kvalme og ondt i maven af at se så mange unge piger klæde sig udfordrende.
Jeg læste så også jeres svar til hende og kan se at hun svarede igen og at i også har svaret hende tilbage fordi i sagde at det ikke var fair af hende af dømme andre på den måde. Det har virkelig vækket nogle følelser i mig som jeg lige er nødt til at dele med jer og måske også med hende hvis hun læser mit indlæg..! Da jeg var mellem 13 og 19 år gammel var jeg ret overvægtig og havde virkelig lav selvtillid.. Jeg havde det nemlig også sådan at jeg helst ikke ville dømmes på mit ydre men på mit indre og kunne også selv få det lidt skidt når jeg så "sexede piger" på gaden eller skolen men jeg tror i mit tilfælde godt det kunne være en form for jalousi eller misundelse for helt ærligt så hungrede jeg selv efter en form for opmærksomhed jeg aldrig havde fået..
Men så tabte jeg mig ca. 40 kilo på kun 2 år og da jeg var 21 var jeg blevet pænt slank, måske endda lidt for tynd. Jeg begyndte selv at klæde mig mere udfordrende fordi jeg ikke længere følte jeg havde noget at skjule og gerne ville vise min krop frem og jeg oplevede netop også at jeg så pludselig i den periode begyndte at få en hel masse opmærksomhed som jeg aldrig før havde fået. Fyre ville date mig og komplimenterede og kommenterede mit udseende konstant og piger der før havde ignoreret mig ville pludselig være venner med mig. Jeg oplevede en kæmpe forandring i folks opførsel alle steder fra, selv fra min egen familie!..
Det resulterede faktisk i at jeg gik ned med stress. Mest fordi jeg blev så skuffet over alle de år hvor jeg skulle ignoreres og ikke blive set som værdi nok og nu fordi jeg var slank og måske i andres øjne "lækker" så ville folk gerne vise interesse og give komplimenter og snakke med mig og invitere mig med til ting.. Jeg fik det faktisk meget værre med mig selv end jeg havde haft da jeg var overvægtig fordi jeg så folks sande ansigter og det gjorde at jeg på et tidspunkt valgte at sætte en stopper for min nye ekstremt sunde livsstil og begyndte at spise mindre sundt igen og begyndte desværre også at drikke virkelig meget alkohol for at dulme mine følelser og det indeni mig som var virkelig såret over at alle omkring mig havde forandret personlighed over for mig kun fordi jeg så bedre ud fysisk.. Jeg endte med at få et alkoholmisbrug og måtte i behandling hvor jeg var i ca. 6 måneder.. kun fordi jeg ikke kunne holde ud at være i min egen nye virkelighed med alle omkring mig der pludselig opførte sig helt anderledes og ville mig som aldrig før.. først for ca. 3 måneder siden har jeg lært at jeg aldrig igen vil bukke under for hvad andre tænker og at jeg aldrig igen vil gå så meget op i min krop og mit udseende som jeg gjorde da jeg tabte mig. Jeg kan huske den periode jeg selv klædte mig ret udfordrende og hvor meget forskel der var fra før til det og det var SÅ klamt at se!! Jeg er i dag normalvægtig, godt nok til den lidt større side igen men har det fint med mig selv.
Jeg har ikke en eneste ven i det virkelige liv (har dog fundet et par stykker online jeg snakker med) og kun meget få i min familie jeg snakker med for jeg vil ikke gå på kompromis med de folk der kun går op i det de ser med deres øjne. Det var det mest forfærdelige men også lærerige år i mit liv da jeg gik fra at være tyk til tynd. Så jeg forstår virkelig godt hvordan hun har det med de piger, jeg var i en kort periode selv en af dem og jeg fik så sindssygt meget opmærksomhed at det for en der aldrig før er blevet set var til at knække sig over.. så jeg synes man skal holde fast i sig selv og huske på at der måske faktisk er noget om det når folk finder det ydre mere vigtigt end det indre og måske ligger der en dårlig agenda bag.. det har jeg i hvert fald oplevet selv.. vi bliver alle sammen grå og rynkede en dag og i sidste ende vil vi alle opdage hvem der var værd at samle på og hvem der ikke var og at man aldrig behøver at gøre sig til eller vise sig frem seksuelt hvis man gør det for at få opmærksomhed.. for dem der giver den opmærksomhed er sjældent det værd og det synes jeg alle piger skal huske..!! Hilsen fra Stine

Svar:
Kære Stine
Mange tak for at dele dine erfaringer. Din oplevelse, og det at du deler dine tanker om det du har været igennem, giver endnu flere virkelig gode perspektiver.
Det er meget tydeligt at du har været på en rejse, og gjort dig nogle meget store opdagelser i forhold til hvad der er vigtigt og rigtigt for dig. Nogle gange skal man netop gennem en længere indre rejse, prøve noget af og gøre sig erfaringer før man finder sin vej.  Nogle gange træffer man valg og finder løsninger der i øjeblikket kan føles som gode, men som på længere sigt ikke var de helt rette, så det er vigtigt fortsat at være nysgerrig og åben. Hvor er det godt at læse at du er landet et sted du føler er rigtigt for dig.
Du stiller ikke konkrete spørgsmål til en rådgiver, og derfor vil vi også lade dit brev stå uden at knytte flere kommentarer til det.
Vi vil til gengæld opfordre dig til eventuelt at oprette samme indlæg, i vores forum, for så kunne D have mulighed for at spørge ind og kommentere. Måske har det slet ikke din interesse, og det er selvfølgelig også helt i orden. Det var blot en tanke på hvordan du også kunne bidrage.
Tak for at dele, Cyberhus-Teamet