Er det min egen skyld?

brevkassespørgsmål

Er det min egen skyld?

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 3 år 9 måneder siden

jeg ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive det. men inden corona og alt det der med at Danmark lukker ned var jeg rigtig social med vennerne og var sammen med dem i fritiden (ret tit). Men nu vil jeg bare være helt alene, og prøver at undgå at vi skal være sammen. Men på samme tid kan jeg også selv føle mig ensom selvom at jeg selv har valgt og trække mig for selskabet. Det lyder ret dumt når jeg tænker over det. det er jo min egen skyld, men jeg vil også bare være alene.

Svar:

Hej med dig

Det lyder bestemt ikke dumt eller som din skyld. Jeg tror der er rigtig mange rundt omkring, der har nogle af de samme følelser som dig. Mange af de ting, der før var hverdag og rutine og helt naturligt, skulle vi allesammen lige pludselig stoppe med da nedlukningen kom. Især det med at se andre var før noget, som vi var meget vant til og måske ikke tænkte så meget over. Nu har mange af os nærmest vænnet os helt til ikke at ses med nogen, og det kommer måske ikke helt så naturligt til os som det plejede. Derfor kan det godt føles helt udmattende og svært at vænne sig til igen.

Man kan måske se det lidt ligesom hvis man er i god form og cykler op ad bakken hver dag, så er det ikke svært. Hvis man så ikke har cyklet i meget lang tid, bliver det lige pludselig virkelig hårdt at skulle cykle op ad den bakke, der før var dem. Men det er sikkert kun indtil man kommer i form igen.

At du har lyst til at være alene, men føler dig ensom, lyder derfor slet ikke mærkeligt. Måske du lige skal vænne dig til at være social igen, selvom du måske egentlig også har brug for at være sammen med nogen, og føler dig ensom ved at være for meget alene. Måske du skal give dig selv lov til lige så stille at vænne dig til at være social igen. Og samtidig også give dig selv lov til lidt mere alenetid, end du havde brug for før corona. Du kan måske prøve at snakke lidt med dine venner om det. Det er i hvert fald ikke mærkeligt, hvis der er flere end dig, der lige skal vænne sig tilbage til hvordan tingene var.

Venlig hilsen Agnete

Agnetes billede
Agnete har svaret på dette spørgsmål