Hvordan kan jeg stole på pige og kvinder igen?

brevkassespørgsmål

Hvordan kan jeg stole på pige og kvinder igen?

brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Oprettet 2 år 4 måneder siden

Jeg ryster i mine hænder når jeg skriver nu, fordi det er sådan et kæmpe traume i mit liv. For et par år siden løj en (tidligere) veninde om at jeg havde rørt hende (ligge i ske uden samtykke) en nat hun boede hos mig. Jeg har aldrig rørt hende sådan, det ved jeg! Anklagen begyndte efter at jeg havde afvist hende (hun skrev et kærlighedsbrev fyldt med hjerter). Jeg havde (og har) en kæreste og var ikke interesseret i min veninde som mere end bare venner. Efter anklagen stoppede jeg al kontakt med veninden (som heldigvis ikke er dansk og bor i udlandet). Dagene efter anklagen kunne jeg intet, jeg kastede ofte op, og det er kun fordi jeg har en sød kæreste og en god psykolog at jeg har overlevet. Vi lever i et samfund hvor der bliver lavet meget "victim blaming" på drenge og mænd der bliver falsk anklaget. Det er enormt svært at snakke om. Det er desværre tabu at snakke om. Jeg er bange for at jeg vil blive falsk anklaget igen. Jeg har en del veninder, men kan blive bange når jeg er i alene med dem. Nu har jeg en anden veninde der gerne vil bo hos mig, men jeg bliver bange og får flash backs fra den falske anklage. Hvordan kan jeg stole på piger og kvinder igen?

Svar:

Kære du

Det er en helt igennem urimelig oplevelse du har haft.

Jeg kan godt forstå, at du har har været enormt præget af den her oplevelse. At blive falsk anklaget kan have enorme konsekvenser, for den der går ud over, og det er selvfølgelig aldrig okay.

Jeg tror desværre ikke der er en hurtig løsning på at genvinde tilliden til veninder. Man kan miste sin tillid til andre mennesker på et split sekund, men det tager tid at genopbygge den.

Jeg tænker det nok allerede er noget du har arbejdet lidt med, siden du har haft samtaler med en psykolog? Men nu deler jeg lige mine tanker.

Først og fremmest tænker jeg, at det er vigtigt at du husker at du ikke er blevet anklaget af kvinder. Du blev falsk anklaget af én kvinde. Et menneske, som gjorde noget forkert. Følelsesmæssigt har det efterladt nogle ar, som har givet dig en mistillid til alle kvinder. At overføre den her ene oplevelse til alle kvinder, tænker jeg er et naturligt følelsesmæssigt forsvar, som du har opbygget for at beskytte dig mod en lignende oplevelse.

Som jeg startede med at skrive, kan jeg godt forstå at oplevelsen har været voldsom. Og den her følelse af mistillid vil måske være en del af dig i lang tid. Men du kan arbejde på at træffe en beslutning om hvor meget den skal have lov til at fylde, og kontrollere i dit liv.

Jeg tænker at du er nødt til at træffe en beslutning om at du vil have tillid til kvinder. Det betyder ikke at den bare pludselig vender tilbage, men hvis dit udgangspunkt er en tanken om at du ikke kan stole på kvinder igen, og du lader den tanke bestemme, så ændrer tingene sig i hvert fald ikke.

Jeg tænker at du dels kan arbejde med nogle forholdsregler, der gør at du føler dig nogenlunde tryg. At lade en veninde flytte ind hos dig, er måske et lidt stort spring, hvis du kan mærke at du er bange for at være alene med dine veninder. Samtidig er det også vigtigt at du prøver at udholde din frygt. At du prøver at presse dig selv, så du får mulighed for at opleve at det kan være anderledes. Så du kan skabe nye erfaringer der lige så stille kan fylde mere og mere. Jeg tænker det er sådan du lige så stille genvinder tilliden. Det handler om at finde balancen mellem at være sammen med dine veninder i en ramme, du føler dig tryg i, men samtidig presse rammen, så du kan erfare at du bliver mere og mere tryg, og for mere og mere tillid.

Hvad den perfekte balance er for dig, ved jeg selvfølgelig ikke. Det er du nødt til selv at udforske. Men hvis du træffer en beslutning om at du ikke vil lade den her ene kvinde bestemme over, hvordan dine forhold til kvinder skal være resten af dit liv, så er du godt på vej.

Mange hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål