Spiseforstyrrelse?

brevkassespørgsmål

Spiseforstyrrelse?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 7 måneder 2 uger siden

Jeg begyndt at gå rigtig meget op i hvad det er jeg spiser, og prøver for det meste helt at undgå at spise. Det startede med at jeg gerne ville tabe mig inden sommerferien, men ved ikke helt om det er blevet for meget nu. Mine veninder siger at jeg er syg fordi jeg har tabt mig en del og det gør mig bange. Jeg er 165 og vejer 45 kg. Jeg har det egentlig fint med min vægt nu, men jeg kan bare godt lide det der med ikke at spise. Har jeg et problem?

Svar:

Hej med dig

Det der med gerne at ville tabe sig og se anderledes ud, det fylder hos så mange, som på et tidspunkt har ønsket at kunne ændre noget ved sin krop. For nogle kommer det dog desværre til at fylde for meget og det er der altså mange, der har prøvet. Men rigtig mange går med det hele selv. Så du skal vide, du er mega sej, at du har skrevet herind. Det er ikke alle, der stopper op til og tænker over, om der er noget galt. Så det skal du altså vide.

Du spørger, om du har et problem, og det kan være svært for mig at give et bestemt svar på. Overordnet er det i hvert fald bekymrende at tabe sig meget og have et for stort fokus på sin vægt. Det kunne godt lyde som om, du har nogle udfordringer lige nu. Det betyder dog ikke, at du ikke kan ændre det. Når du selv spørger, om du har et problem, så har du måske også selv gjort dig nogle tanker, om du måske gør noget uhensigtsmæssigt, når du ikke spiser. Og samtidig er det måske svært at slå trangen til at lade være med at spise, fra indeni?

Der kan være rigtig mange grunde til, at noget kammer over og bliver usundt. Og det handler ikke nødvendigvis om maden, ofte ligger der noget andet gemt derunder, som kan være godt at få arbejdet med.

Et godt sted at starte, kan være at åbne op overfor dine forældre og/eller en anden voksen, så du ikke går med det alene. Du kan også kontakte Landsforeningen for Spiseforstyrrelser og Selvskade (https://spiseforstyrrelse.dk/raadgivning) helt anonymt. Her kan du fortælle hvad det er du oplever og hjulpet på vej i, hvad du kan gøre. Du kan også kontakte BørneTelefonen og på deres hjemmeside har de samlet 5 gode råd om spiseforstyrrelser: (https://bornetelefonen.dk/spiseforstyrrelser/)

Jeg vil helt sikkert også anbefale dig at få en tid hos din læge. Det er kun han/hende, der kan fortælle, om du har en spiseforstyrrelse eller ikke. Og her kan du også få en snak om, hvad du kan gøre og evt, hvad næste skridt kunne være, så det ikke udvikler sig mere.

Jeg håber virkelig, du passer på dig selv og jeg krydser fingre for dig.

Tanker og knus til dig

Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål