Er Creatine farligt for 15 årige?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg er 14, snart 15 om en uge. Jeg er nysgerrig om creatine er farligt for mit? Har ikke nyere problemer eller noget. Dog på nettet finder jeg forskellige hjemmesider hvor nogle siger det ikke er godt og omvendt? Og lige et mere sprøgsmål, er det et kemikalie?

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå du er interesseret i at vide lidt mere om kreatin og om det er farligt.
Kreatin er et naturligt stof som findes i vores muskler og ikke som sådan et kemikalie. Det er sådan set ret ufarligt i den rene form.
Men problemet kan være at det kan være svært at gennemskue hvilike produkter der er ordentlige og der ikke er blandet andet i. Jeg ville i hvert fald aldrig købe det på nettet.
I det hele taget vil jeg ikke anbefale dig at tage det. Der er ikke særligt meget at vinde, det giver maksimalt en lille smule øget ydeevne indenfor enkelte sportsgrene og kan binde lidt væske i musklerne der på kort sigt (indenfor en uge) kan få musklerne til at se lidt større ud.
Jeg tror en bedre langsigtet løsning er at spise sundt og varieret og dyrke både styrketræning og konditionstræning, selvfølgelig lidt afhængigt af hvad du gerne vil opnå.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Morten