Til begge køn? Hjælp?

brevkassespørgsmål

Til begge køn? Hjælp?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 1 år 7 måneder siden

Hej jeg er pige på 15, og i løbet af de sidste år begyndt at få sommerfugle i maven når jeg møder denne specielle pige. Jeg har ikke prøvet på noget endnu fordi at, når vi i min venindegruppe snakker om gay og lesbiske mennesker siger de altid at de ikke ville være venner med en (gay, lesbisk, bisexuel) person. De kommer også med grimme kommentarer, så er enlig bare i tvivl om hvorvidt jeg skal fortælle nogle om det.

Svar:

Kære pige på 15 år

Hvor lyder det dejligt med sommerfugle i maven, nnår du møder den her særlige pige! Jeg bliver helt glad når jeg læser måden du beskriver det på, og det er en hel særlig følelse at få.

Som ung er det vi finder ud af, hvad er vi egentlig til, kan vi lide vores eget køn, er vi til det modsatte køn, eller er man faktisk bisexuel og derfor tænder på begge køn? Uanset hvad man er til, er det helt ok! Der er ikke noget unaturligt i det, og særligt som ung er det helt naturligt at udforske og afprøve forskellige ting, for at finde sig selv mere og mere.

Det er dog virkelig øv at du oplever det med din venindegruppe. Måske kunne du prøve at vende den lidt om, i stedet for at starte med at fortælle, at du får sommerfugle i maven over den her særlige pige, så være nysgerrig og spørge dem, hvorfor de egentlig ikke har lyst til at være venner med en homoseksuel person? Hvorfor de tænker negativt om det?

Ofte har vi nogle tanker med fra vores forældre, og måske har de hørt deres forældre tale negativt om mennesker der er til deres eget køn. Det er her det kan være godt at udfordre dem på det, og måske kan det også være en måde at skjule på, at nogle af dem måske selv har oplevelser med at få sommerfugle i maven over en af deres eget køn, men for ikke at vise det, taler de det ned og kommer med dumme kommentarer for ikke at blive opdaget?

Jeg tænker at du måske kunne have gavn af at kigge ind på www.gruppechat.dk for lige nu kører der faktisk en chat "regnbuechatten" hvor det lige præcis er et emne der kan vendes. Den kører om mandagen her i oktober måned.

Det kan være rigtig godt at tale med nogen om det, som kan lytte og rumme det og hjælpe dig med at finde rundt i dine følelser og hjælpe til hvad du måske kan gøre i den her situation. Derfor vil jeg anbefale dig de to ting, jeg har skrevet her i brevet. Skulle du have andre spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive igen!

Mange hilsner Rose

Nannas billede
Rose fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål