Temperament
brevkassespørgsmål af
Sille
24 år
Kære læge. Jeg var lidt i tvivl om jeg skulle vælge kategorien 'inderst inde' eller 'spørg lægen', men jeg valgte at gå med lægen, da det er noget der påvirker mig meget psykisk i hverdagene, og ikke mindst mine allernærmeste. Jeg har siden teenagealderen haft et meget voldsomt temperament. Jeg har utrolig kort lunte og kan have svært ved at tælle til 10, når noget irriterer mig, og jeg går ret hurtigt "amok" hvor jeg vrisser, råber, bander og siger grimme ting eller kaster med noget eller smækker med døren. Jeg får det så UTROLIG skidt bagefter, hvor jeg græder og siger undskyld i flere timer og bare hader mig selv for ikke bare at kunne "chille". Jeg har før gået til psykolog, men jeg fik ikke noget jeg kunne bruge, da det er som om at jeg i momentet når jeg oplever adrenalinen fra irritationen, slet ikke er i stand til at tænke klart eller huske noget af det jeg ellers godt ved jeg burde gøre. Har du/i mon nogle råd til hvordan jeg kan lære at "tælle til 10" og stoppe mig selv inden jeg får såret mine nærmeste med min aggressive adfærd fremover? Vh. Sille

Svar:
Kære Sille,
Det er et godt spørgsmål du stiller, og jeg tror der er rigtig mange af os som kender følelsen. Fordi det mest handler om følelser og psykologi, har jeg fået lov til at svare på det i stedet for lægen, så jeg håber du alligevel kan bruge mit svar.
Du spørger hvordan du kan lære at tælle til 10, og jeg tror svaret kommer lidt an på hvorfor og hvornår du bliver rasende. Derfor vil jeg prøve at dele mit svar op i hvad du kan gøre for blive mindre vred og hvad du kan gøre for at håndtere det når du allerede er vred.
Hvordan bliver du mindre vred
Raseri opstår sjældent ud af ingenting, men kommer som en reaktion på at vi føler os pressede, stressede eller uretfærdigt behandlet. Vreden er der egentlig for at passe på os og hjælpe os til at sætte grænser. Det betyder selvfølgelig ikke at det er ok at blive rasende over småting, men at det er værd at tænke over hvilket underliggende problem vreden reagerer på.  Hvis du kan løse det underliggende problem, vil du sikkert også blive mindre rasende.
Prøv at tænke på hvad der gik forud de sidste gange du er blevet alt for rasende og overvej om der er nogen fællestræk.
Sker det ofte når du er træt, stresset eller sulten?
Hvis svaret er ja, kan du prøve at være ekstra opmærksom når du har det sådan og se om du bedre kan dække det behov som ikke bliver mødt. Sørg for at have en snack i lommen, tag hånd om ting der stresser, tag en lur eller lav noget alene hvis du kan mærke at du er træt, eller hvad der nu skal til for at undgå at du bliver for presset og sur.
Nogle kvinder har især kort lunte op til menstruation. Hvis du har det sådan, kan det kan være en hjælp at tracke menstruation, så du ved hvilke dage der er svære. For nogen kan det også hjælpe at få p-piller eller en anden hormonel prævention.
Sker det i nogle bestemt situationer eller overfor nogle bestemte personer?
Måske er der nogle situationer som stresser dig, så du kommer til at kommer til at reagere på det ved at blive vred. Måske er du for lang tid om at få sagt fra overfor personer og ting som irriterer dig, og så ender du med først at reagere på det når du faktisk er rasende. Hvis du har det sådan, er det noget som er vigtigt at arbejde på at blive god til at sætte grænser og sige fra.
Sker det fordi der er noget som går dig på?
Hvis vi har problemer ét sted i vores liv, kan det godt komme til udtryk som raseri et andet sted i vores liv. Så hvis der er noget som gør dig ked af det, hvis du er meget hård ved dig selv eller hvis der er noget andet som ikke fungerer, kan det godt presse dig så meget at du bliver vred. Man kan selvfølgelig ikke ændre den slags ting fra den ene dag til den anden, men på sigt kan det gøre en forskel at arbejde med det.
Hvad kan du gøre når du bliver rasende
Så er der spørgsmålet om hvad du kan gøre når det ikke virker at tælle til 10 og der er du nok nødt til at eksperimentere dig lidt frem for at finde en metode som virker for dig. Nogle bud kunne være:
Bliv god til at genkende vreden inden du bliver rasende.
Selvom det kan føles som om raseriet kommer som et lyn fra en blå himmel er der som regel nogle tegn på at den er på vej. Det kan f.eks. være at din vejrtrækning bliver hurtigere, dine muskler bliver anspændt eller at du føler dig irriteret. Så snart du mærker de tegn skal du reagere, enten ved at håndtere det du bliver vred over eller ved at trække dig.
Fjern dig fysisk fra situationen
Nogle gange er man nødt til at gå væk fra situationen for at undgå at reagere. Det kan være du bare skal have lov til at være alene, at du skal gå en tur eller at du skal have pulsen op for at undgå at eksplodere.
Tal med dem det går ud over
Tal med dine nærmeste om hvordan de kan hjælpe dig når du bliver vred. Det er lettere at håndtere raseriet, hvis I på forhånd har nogle aftaler om hvordan I gør. De kan måske gøre dig opmærksom på at du virker irriteret, I kan lave en aftale om at du har lov til at gå eller aftale at de har lov til at gå. Uanset hvad I aftaler, er det selvfølgelig vigtigt at det er noget som alle har det ok med.
Som du nok kan se ud af mit lange svar, tror jeg ikke der er nogen helt enkelt løsning på dit problem. Men det er til gengæld noget du kan ændre på hvis du beslutter dig for virkelig at arbejde på det. Jeg synes I hvert fald du har taget et godt første skridt ved at skrive til os og jeg håber du kan bruge nogle af forslagene.
Mange hilsner,
Marie