Aldersforskel
brevkassespørgsmål af
William
17 år
Hej Cyberhus, Jeg har lige et spørgsmål. Så der er hende her, som jeg tror er lidt vild med mig, og jeg kan måske ogs lide hende og vi snakker sammen, og har gjort det i 2 ugers tid. Problemet er, at hun er 15, (10’er, hun har lige haft fødselsdag), og jeg er 17 (07’er). Jeg føler aldersforskellen er meget stor, og tænker på hvad andre folk, ville tænke om det, hvis man blev kærester. Men hvad tænker I andre?

Svar:
Hej William
Først og fremmest vil jeg sige, at det er rigtig godt, at du skriver og deler dine tanker. Det viser, at du reflekterer over situationen og gerne vil gøre det rigtige – både for dig selv og for hende, du kan lide.
Du nævner, at hun er 15, og du er 17, og at du føler, det er en stor aldersforskel. Det er helt naturligt at tænke over, hvordan andre ville opfatte det, og det viser, at du tager ansvar og tænker over konsekvenserne. Faktisk er der mange, der har det på samme måde som dig.
Selvom to år kan føles som en stor forskel lige nu, bliver den typisk mindre vigtig når I bliver ældre. I jeres tilfælde er det især vigtigt at overveje, hvor I hver især er i jeres liv. Hun går måske stadig i folkeskole, mens du måske er i gang med gymnasie eller lignende. Desuden kan I have forskellige interesser og erfaringer, der også kan spille en rolle. Det kan skabe forskellige perspektiver, der er godt at være opmærksom på.
Hvad vil andre tænke?
Det er forståeligt, at du bekymrer dig om, hvad andre ville sige, hvis I blev kærester. Men det vigtigste er, hvordan I har det sammen, og hvordan I passer på hinanden. Så længe jeres forhold er har respekt, tillid og ligeværd, er det faktisk ikke så vigtigt, hvad andre tænker.
Hvad kan du gøre?
Her er et par ting, du kan overveje:
• Tænk over jeres relation: Hvordan føles det, når I er sammen? Har I en god kommunikation og forstår I hinanden godt?
• Tag det roligt: Det er okay at tage tingene i et roligt tempo og lære hinanden bedre at kende, før I beslutter jer for, hvad der skal ske.
• Tal med hende: Hvis du føler dig tryg ved det, kan du dele dine tanker med hende – for eksempel om aldersforskellen og hvordan I ser på det. Måske tænker hun på nogle af de samme ting som dig.
Det kræver mod at stille de spørgsmål, du gør, og det viser, at du tager både dine egne og hendes følelser alvorligt. Det skal du have kæmpe ros for. Husk, at det er helt normalt at være i tvivl, og at det er en del af at lære sig selv og sine egne grænser bedre at kende.
Jeg håber, at det har givet dig lidt ro og perspektiv. Det vigtigste er, at du lytter til dig selv og tager beslutninger, der føles rigtige for dig.
Kærlig hilsen,
Samara fra Cyberhus