Komme?
brevkassespørgsmål af
Cille
13 år
Jeg er kommet igang med at onanere. Kan godt være det er lidt sent, når jeg snakker med mine veninder har de fleste været igang et år eller to. Men jeg dyrker vildt meget sport og måske slet ikke haft tid til at tænke på det før. Men her det sidste år har der været alt for meget med bare og sidde herhjemme og så keder man sig lidt og så sker det måske lidt tit at man smider bukserne. Jeg har fået nogen tips af mine veninder til hvordan man kan gøre og jeg synes det går godt. Men det der med at komme undre mig bare en del. for jeg synes det MEGA forskelligt! Nogen gange kommer man ganske kort, sådan vupti så er man er færdig og orgasmen tager kun et par sekunder. Andre gange kan min orgasme måske vare et halvt minut eller noget. Så er jeg også meget træt bagefter. Engang blev jeg ved sådan lidt for sjov og der fik jeg faktisk en ny orgasme. Der var jeg også træt. Men kan ikke rigtig finde ud af hvorfor man nogen gange kommer kort, andre gange langt eller måske endnda dobbelt. Har det noget at gøre med hvor liderlig man er? Eller hvor man rør sig selv ? Eller hvor længe der går før man kommer? Eller har det med ens mens og gøre? Jeg kan self bedst de lange orgasmer, også selvom jeg bliver træt men har ikke rigtig fundet ud af hvad det er der gør man får dem. Jeg har aldrig gjort noget med nogen. Jo, jeg kyssede med en veninde engang, men så skete der ikke mere. Minde forældre ved ikke jeg onanerer. Mine veninder gør nogen af dem. Håber I kan hjælpe.

Svar:
Hej Cille.
Det lyder til, at du er godt i gang med at lære din krop at kende, og så er det meget naturligt, at der kommer nogle spørgsmål, og det er nogle gode spørgsmål, du stiller.
Inden jeg går i gang med dine spørgsmål, vil jeg gerne sige, at jeg ikke tænker, at det er sent, at du er begyndt at onanere. Det er meget forskelligt, hvornår man går i gang, og begynder at blive nysgerrig på det, så der er ikke noget rigtig eller forkert tidspunkt. Det giver god mening, at du er begyndt at udforske det nu, hvor der har været lidt mere tid og færre "forstyrrelser" udefra. Og godt at det går godt med det, og at du har gode oplevelser.
Nu til dine spørgsmål:
Alt du oplever er fuldstændig almindeligt! Nogle gange er orgasmen lang, andre gange kortere. Det kan være tilfældigt, men det kan også hænge sammen med, hvornår du sidst har fået en orgasme. Hvis det er længere tid siden, kan orgasmen være længere og mere intens end hvis det måske er nogle timer eller en dag siden sidst. Og jo mere tændt du er, jo længere og kraftigere kan din orgasme også være.
Det er også muligt at få flere orgasmer i streg, som du har oplevet. Kraften og længden af dem vil aftage, jo flere du får. Nogle har ikke prøvet det, fordi de måske ikke er fortsat, fordi de har fået deres lyst stillet, eller fordi det kan tage lidt længere tid anden gang. Igen er det forskelligt fra person til person, hvor "nemt" det er at få flere orgasmer i streg. De fleste har nemmest ved at få orgasme ved at røre ved klitoris. Hvis man godt kan lide at røre ved sig selv andre steder samtidig, så kan det også gøre, at orgasmen kommer hurtigere eller er længere. Igen er det forskelligt, hvad man synes er rart.
Du kan også opleve, at have mere lyst, når du har menstruation, og at orgasmerne er kraftigere der. Det siges også, at det skulle hjælpe på menstruationssmerter, hvis man har det.
Det er faktisk også meget naturligt at blive træt efter en orgasme. Det er bl.a. fordi kroppen udskiller et stof, der hedder endorfiner, som gør en afslappet, og fordi der sker ekstra blodgennemførsel i hjernen, som også kan gøre en træt.
Jeg håber, at du har fået svar på dine spørgsmål. Fordi det er så forskelligt fra person til person, er det bare at fortsætte med at udforske, hvad der virker for dig, og hvad der gør, at dine orgasmer bliver længere. Hvis du har nogle veninder du taler med det om i forvejen og er tryg ved at tale med, så kan du også prøve at spørge dem, hvad der virker godt for dem. Det er helt okay, at dine forældre ikke ved, at du onanerer. De fleste synes ikke det er rart at tale med ens forældre om, og det er også helt forståeligt. Det er også okay, at sådan noget er privat.
Mange hilsner
Laura