Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tandpine
brevkassespørgsmål af
Annika
22 år
Hej, jeg har haft tandpine i 1 uge og har også været ved tandlæge. Men tandlægen kan ikke finde ud af, hvilken en af tænderne, som er synderen. Hun borede fyldningerne ud i 2 tænder og puttede noget i, som smager af lavendel. Hun satte også strøm til, men jeg kunne ikke rigtig mærke noget. Tandlægen taler om rodbehandling, men hvis hun ikke ved, om det er den ene eller den anden af tænderne, som giver smerte, kan hun så ikke risikere at rodbehandle den forkerte tand? Hun vil have, at jeg skal udpege, hvilken tand jeg har ondt i, men det kan jeg ikke, da jeg oplever en murrende og dunkende smerte fra den bagerste kindtand helt frem til fortænderne i undermunden. Jeg har ondt både når jeg spiser/drikker, og når jeg ikke gør. Jeg føler mig på usikker grund og frygter, at smerterne bare bliver værre. Hvorfor kan tandlægen ikke finde forklaringen? Er de dygtigere på hospitalet? V.h. Annika

Svar:
Hej Annika
Tak for dine spørgsmål. Jeg kan godt forstå, hvis du finder det foruroligende, at man ikke lige kan identificere det, der er galt - men sådan kan det faktisk godt være.
Normalt vil den slags smerter du beskriver skyldes at en nerve i en tand ikke har det godt. I den periode, hvor nerven langsomt får det skidt, kan tandlægen ikke se noget sikkert galt på tanden - hverken på røntgen eller i munden. Der er ingen tydelige tegn på betændelse endnu og typisk vil en nerve, der har det rigtig dårligt sætte hele området i alarmberedskab, så du heller ikke selv kan afgøre, hvilken tand, det drejer sig om, nogen gange kan det sågar være svært at se, om det er i overkæben eller underkæben.
Typiske kommer smerterne først ved kulde/varme eller når man bider på noget. Senere kommer smertene af sig selv, specielt når man ligger ned og når man er træt - man vågner for eksempel med tandpine om natten. Det kan være en rigtig træls periode indtil processen går videre i udviklingen og det bliver mere synligt, hvilken tand det er.
Nogen gange kan man gætte kvalificeret ved at se på, hvor store fyldninger, der er i tænderne. En nerve kan skades af at tanden får et slag eller ved at der har været et stort hul i tanden. I det første tilfælde vil man kunne huske, at man slog tanden, i det sidste tilfælde vil der være en tydeligt stor / dyb fyldning at se i tanden. Man kan ikke sikkert afgøre hvordan nerven har uden at bore helt ind til den - og når man først har lavet et hul ind til nerven, er man nødt til at rodbehandle.
Typisk vil smerterne holde op, når nerven dør. Og så vil der på et tidspunkt senere komme en anden slags smerter fra tanden, når den begynder at udvikle en tandbyld. Når den gør det bliver det mere synligt i munden, hvilken tand det er (den bliver løs, "for høj", meget smertefuld ved berøring, eventuelt kommer der en hævelse) og man vil kunne se en betændelse omkring rodspidsen på et røntgenbillede.
For nogle år siden skrev en svensk tandlæge og professor, hvordan han en hel sommer havde lidt af smerter i et omfang, så han havde insisteret på dene ene gang efter den anden at få rodbehandlet en tand. Jeg tror han nåede at få rodbehandlet 5 tænder før de fandt den rigtige.
Jeg tænker, at det lyder rigtigt, det din tandlæge har gjort. Når fyldningerne er fjernet kan tandlægen se, om tanden ser forkert ud eller lugter forkert nede under fyldningen - eller om der er efterladt noget af et gammelt hul. Og hvis man ikke sikkert kan se, at der er noget galt, er det korrekt at lægge en midlertidig fyldning. Jeg tænker at det, dine fyldninger smager af er ikke lavendler, men nelliker. Det har en mørk, skarp smag. Og foruden af være desinficerende virker nellikeolien bedøvende/beroligende for tandens nerve. Det ses faktisk at en irriteret nerve falder til ro igen, når man fjerner en defekt fyldning og lægger det midlertidige i. en fyldning kan være defekt uden at det kan ses hverken på røntgen eller i munden. Der kan være mikroskopiske spalter / utætheder som kan irritere din nerve. Og alene det at få lagt en ny fyldning kan nogen gange være nok - ikke i dette tilfælde, sådan som du beskriver det. Men det er en rigtig behandling at foretage, indtil man er mere sikker.
Det at en nerve dør ses også i tilfælde, hvor der ikke har været boret i tanden eller været en skade. I så fald har der været een eller anden form for svaghed i tanden eller nerven - måske noget uforklarligt. Det er ikke altid, der er en klar forklaring på, hvorfor noget går galt.
Rodbehandling er det (næst)sidste man kan gøre ved en tand for at beholde den. Rodbehandling er IKKE en sikker behandling. Omkring hver 7. rodbehandling lykkes ikke. Jeg prøvede for nogle år siden selv at have en lang periode med en tand, der bøvlede. Selv om vi vidste hvilken tand det var, viste det sig, at den ikke kunne behandles så problemerne stoppede - og det endte med at jeg fik den trukket ud. Hvis det ikke lige er en fortand, kan man sagtens leve uden en enkelt tand. Man kan både tygge og smile alligevel.
Netop fordi tandlægen ved dette, tøver han/hun med at foreslå dig bare at gå i gang med at rodbehandle. Det er også i den grad en blindgyde at gå ind i, for er man begyndt på at rodbehandle, kan tanden aldrig få sin nerve tilbage igen. Du skal være glad for, at din tandlæge i første omgang var forsigtig.
Man kunne godt tro, at sådan noget med tænder er nemt. Men det er ikke ligesom en bil, hvor man bare kan tage en defekt del af motoren ud og sætte en ny i - og så kører det uden problemer. Tænder er biologi, de bor i en levende organisme - dig - og selv om tandlægerne har standard-behandlinger til mange situationer, så findes der situationer, hvor standarderne ikke passer.
Når man rodbehandler en tand borer man ned til det hulrum, nerven ligger i. Og derefter kan man med nogle små file fjerne resterne af nerven. Imens man gør det skyller man hele tiden for at fjerne det, man filer af. Nogle tænder har kun een rod og dermed een nerve - nogle tænder har op til 4 rødder med hver sin nerve. Hvis man ikke kan fjerne alle rester af nerven, lykkes rodbehandlingen ikke. Når man har renset ud i rødderne lægger man oftest noget midlertidigt i for at se om det hele falder til ro. Og senere forsegler man så de små kanaler inde i rødderne, hvor nerven lå. Man fjerner en del af det indvendige af tanden for at kunne komme til nervekanalerne - dette svækker tanden meget og der er risiko for, at tanden flækker eller knækker senere. Derfor anbefaler tandlæger ofte, at en rodbehandlet tand får en krone på. Samlet kan en rodbehandling med krone nemt løbe op i 10.000 kroner.
Mit råd til dig er at blive ved med at gå til tandlæge og fortælle at du har ondt. Måske kan der næste gang ses noget på et røntgenbillede? Og så at du får talt mulighederne igennem, så du forstår tandlægens overvejelser. Brug de ting jeg har fortalt dig til at stille spørgsmål til tandlægen. Enhver tandlæge bør kunne forklare disse ting. Og bør have forståelse for, at du har brug for at få forklaringer i din situation. Men du kan være nødt til indimellem at acceptere, at tandlægen ikke er 100 % sikker på noget - men alligevel foreslår en behandling.
Hvis du ikke kan få ordentlige forklaringer kan du overveje at skifte til en anden tandlæge. Der er tandlæger, der har specialiseret sig i rodbehandlinger. Prisen er højere hos dem, men de er vant til hver dag at stå med overvejelserne om rodbehandling. Måske kan de bedre hjælpe dig.
Held og lykke med at slippe af med smerterne.
Niels Hansen, tandlæge