Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bøjle og kæbeoperatopn
brevkassespørgsmål af
Sasha
16 år
Hej Cyberhus.
Jeg er en pige på 16 der står i lidt af et problem. Jeg har i lang tid vidst jeg skulle have bøjle, og da jeg var 15 fik vi egentlig taget aftryk, røntgenbilleder og alt det der.
Vi fik at vide at jeg kunne få en kæbeoperation hvis det var noget jeg ville, da jeg har overbid, og en tilbagetrukket underkæbe. Problemet var bare at det kom meget pludseligt og meget overvældende, og når man ikke kender til detaljerne virker det ret voldsomt. Min mor var meget afvisende og det påvirkede mig til overilet at sige nej inden jeg vidste hvad det var.
Nu er jeg inde i forløbet, men det er langt fra færdigt. Jeg har fået fjernet to tænder i overmunden, to af de forreste tænder er trukket tilbage, og jeg har først nu fået bøjle på hele overmunden der skal forsøge at lukke mellemrum og rette det hele til.
Mit spørgsmål er om der stadig er mulighed for at få den kæbeoperation? tandlægen gav tilbud om at dække det, men nu er jeg jo nået lidt længere i processen. Er det for sent at ændre overhovedet? Og selv hvis de tandlægen ikke vil, kan jeg så fortsætte et privat sted så jeg kan få den?
Det betyder rigtig meget for mig, og jeg er så ked af at jeg slet ikke fik lov at tænke over tilbuddet da jeg fik det.
På forhånd mange tak :)

Svar:
Hej Sasha,
Tak for dit spørgsmål.
Sikke en kedelig situation du er havnet i. Jeg kan godt forstå, at du er ærgerlig over måske, at have taget en forkert beslutning.
Det er svært for mig, at svare 100% på dit spørgsmål, da jeg 1) ikke kan se den behandlingsplan der er lavet og 2) ikke kender det endelige resultat af den bøjlebehandling, som du er gang med.
Når man får lavet en behandlingsplan i forhold til at få rettet tænderne, så er der af og til plan 1, som er den optimale (for dit vedkommende en kæbeoperation), og plan 2, som er den alternative med almindelig bøjle.
Når man anbefaler en kæbeoperation, så er det fordi der er en relativ stor afvigelse i relationen mellem overkæben og underkæben (som du selv skriver så har du overbid og en tilbagetrukket underkæbe), der kan være vanskelig at få rettet helt på plads med en almindelig bøjle.
Overordnet udføres kæbeoperationer på et hospital (primært Rigshospitalet har særlig ekspertise i dette) og det er derfor ikke noget man kan for ordnet hos en privat tandlæge i privat praksis. Det er bøjletandlægerne der laver en henvisning til hospitalet.
I og med at du er kommet i gang med den almindelige bøjlebehandling, hvor man som du skriver har valgt, at fjerne nogle tænder i overmunden for at trække fortænderne tilbage og dermed mindske dit overbid, så fanger bordet da du jo ikke kan vende tilbage til udgangspunktet.
Men det kan sagtens tænkes, at der kommet et flot resultat ud af den bøjlebehandling, som du er igang med, selvom der er noget vej endnu.
Jeg synes, at du skal tale den den bøjletandlæge som har lavet din behandlingsplan, og høre om der er mulighed for, at få en kæbeoperation på sigt hvis du ikke får et tilfredsstillende resultat af den bøjlebehandling du er i gang med.
Jeg håber at du kan bruge mit svar. Og selvom du måske synes at det ser sort ud lige nu, så hold hovedet højt, for jeg er sikker på at du får et flot smil.
God jul.
Med venlig hilsen
Mia, tandlægen