Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

sukker på efterskolen

brevkassespørgsmål

sukker på efterskolen

brevkassespørgsmål af
Signe Marie
15 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

Hej:)

Jeg går på en efterskole, og jeg vil da indrømme at man får noget sødt ind nogle gange. Jeg spiser også sundt, og er i god form. Men det er jo en efterskole og blablabla.... Her er mit spørgsmål. Bliver ens tænder dårligere af at spise slik nogle gange hver dag, også selvom man børster tænder to gange hver eneste dag, på 2-3 min.

Svar:

Hej Signe Marie

Tak for dit spørgsmål om slikspisning og efterskoleliv og tænder.

Det er et interessant spørgsmål, du stiller. Og eet, jeg ikke kan svare enkelt på. Det kommer an på forskellige ting.

Eet svar er, at hvis du indtil nu ikke har haft huller i dine tænder, så får du formentiig ikke huller af at spise (lidt??) mere slik et par gange dagligt.

Et andet svar er, at hvis du er vant til, at der kommer huller i dine tænder og du nu får sukkerflere gange om dagen end før, ja, så får du nok flere huller.

Og hvorfor kan jeg så ikke svare dig mere klart end det? Det er fordi om du kan udvikle huller kommer an på en række faktorer:

1) Arvelighed. Dit spyt er en afgørende faktor - du arver spyttets egenskaber fra dine forældre. Så hvis du har 2 forældre, der begge har / havde mange huller i tænderne, så er der sandsynligt, at du også selv har let ved at lave huller. Hvis du har 2 forældre, der aldrig har haft huller i tænderne, er det sandsynligt at du også har spyt, der beskytter dine tænder godt. Men du kan sagtens arve spyt, der ikke er lige som hverken den ene eller den anden af dine forældres. Spyttets egenskaber kan du ikke lave om på.

2) Du "arver" også at spise og drikke på samme måde som dine forældre. Så igen, hvis dine forældre har problemer med huller, spiser de for meget sukker i forhold til, hvad deres tænder kan tåle.

3) I opdragelsen ligger også det med, hvor meget I går op i tandbørstning. I nogle familier er det almindeligt at både børn og voksne springer tandbørstningen over, i andre familier springer man aldrig over og bruger måske tandtråd også. Og så er der forskel på, om du børster grundigt og faktisk børster dine tænder rene eller du bare børster uden at have system i børstningen - så kan det være du efterlader mange bakterier på tænderne. Også her kan man tale om at man til en vis grad arver den måde man gør tingene på fra sine forældre.

4) For tandlægerne er et vigtigt redskab tandpastaen. Hvis du bruger en fluortandpasta for voksne, hvis du børster grundigt, hvis du bruger den 2 gange om dagen og hvis du lader være med at skylle munden når du har børstet, så får du den bedste gavn af tandpastaen. Hvis du bruger en tandpasta uden fluor, får du ikke så god beskyttelse.

Så - det er lige før man lave en slags formel og regne ud, hvor stor risiko du løber. Det kan man faktisk gøre. Men for de fleste børn og unge i dag, er det ikke nødvendigt. Hvis man gør som du beskriver det ovenfor, så tænker jeg ikke, at der er stor risiko for, at du begynder at danne (flere) huller, end du plejer.

Men altså, det kommer an på, hvor godt du børster, hvilken tandpasta du bruger, hvor meget slik, du spiser - og hvor tit. Osv.

Min erfaring er, at en del af de unge, der er på efterskole, ikke får passet deres tænder og spiser og drikker for meget sukker. Og nogle af dem bliver faktisk rigtig overraskede, hvis de får huller. Fordi de ikke har været vant til det.

Held og lykke med tænderne

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål