Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Sodavand VS Juice?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg drikker aldrig sodavand, altid mælk eller juice, når de andre drikker cola. Men nu er der en der har sagt at juice er lige så dårligt for tænderne som sodavand? Er det rigtigt?

Svar:
Hej Pige, 16 år
Tak for dit spørgsmål, som jeg synes er interessant på flere måder.
Det helt korte svar er: nej, det mener jeg (heller) ikke.
Men det er ikke så enkelt at jeg bare kan svare ja eller nej til dit spørgsmål. Så jeg har flere svar og flere oplysninger til dig:
I sodavand er der to ting, der kan give problemer for tænderne. Den ene er den lave pH. Man kan sige, at hver gang der kommer for eksempel cola ind i munden, forvinder der et lille lag af dine tænder. Den lave pH kommer fra at fabrikanterne tilsætter syre for smagens skyld. Og fra at boblerne i sodavandet også er en syre.
Hvor meget skade det laver at drikke sodavand, handler ikke så meget om, hvor meget sodavand, du drikker. Det handler om, hvor tit og hvordan du drikker det. Hvis du drikker en sodavand på kort tid giver det mindre ætsning, end hvis du drikker den i små slurke fordelt over mange timer. (Prøv også at læse mit svar til spørgsmålet om cola for nylig i tandzonens brevkasse.)
Den anden er at sodavand indeholder rigtig meget sukker. Sukkeret er energi og mad for dine bakterier. De laver syre, der kan lave huller i dine tænder, der hvor de sidder i fred på tænderne. Der er bedre at drikke sodavanden hurtigt end at fordele den på mange små doser.
Juicen har også lav pH, så den kan lave ætsskader på tænderne ligesom sodavand. Til gengæld indeholder juice ikke raffineret sukker (almindeligt sukker) men derimod frugtsukker, som bakterierne ikke kan lave syre af. Du får altså ikke huller i tænderne af at drikke juice.
Dit spørgsmål om, hvad der er ”dårligst” giver mig lyst til at svare på en anden måde også.
Der er i vores samfund en konstant diskussion om, hvad der er sundt eller usundt. Det gælder mad og drikke og det gælder alt muligt andet i livet, som efterhånden bliver koblet sammen med sundhed. Jeg mener ikke, at der er ret meget, som i sig selv kan klassificeres som kun usundt eller kun sundt.
Vi gør en række ting, som er små-usunde eller let risikable, hvis det føles rigtigt eller hvis det giver mening i forhold til os selv eller de mennesker, vi er sammen med. Så på den ene er det selvfølgelig sådan, at alt, hvad du putter i munden, gør noget ved din krop (og dermed også ved dine tænder). Og på den anden side: hvis det giver mening, hvis det giver glæde for det enkelte menneske, skaber det måske sundhed, selv om det i sig selv er usundt...
Så jeg synes, man kan snakke om det, vi putter i munden på to forskellige måder. Den ene måde handler om, hvad man skal spise og drikke for at vores krop skal få det, den har brug for. Den handler om at forstå, at mad og drikke er ernæring for kroppen. Og så gør det jo en stor forskel, om vi spiser og drikker det rigtige eller det forkerte. Sodavand indeholder ikke noget, som vores krop har brug for. Og sodavand indeholder en række ting, som man ud fra et ernæringssynspunkt kan argumentere for, er direkte skadeligt. Juice indeholder vitaminer og mineraler og måske lidt kostfibre og kan derfor ses som noget, som er gavnligt for kroppen.
Det, vi gør til hverdag eller de fleste dage eller det meste af tiden har den største betydning for vores krop (og tænder).
Den anden måde handler om det, vi spiser og drikker, fordi det er en del af vores vaner og samvær med vores venner. Vi bestemmer på den ene side altid selv, hvad vi vil spise og drikke. Og så er vi samtidigt både underlagt det og med til at bestemme over det, som vi gør sammen med vennerne. Det har stor betydning for vores velvære og identitet og dermed for vores sundhed, at vi har det godt med vores venner. Og det er mere samværet, end det vi spiser og drikker sammen, der betyder noget for vores sundhed.
Dit spørgsmål om, hvad der er ”dårligst” forsøger at kombinere de to måder at diskutere mad og drikke på. Altså at føre sundhedsdiskussionen ind i nydelsesdiskussionen. Respekt for det – det er svært!
Så for at skære det ud i pap: Hvis du hver dag er sammen med vennerne i timevis og langsomt og i små slurke drikker 3 liter sodavand, er jeg ikke i tvivl om, at det er usundt for både dine tænder og din krop. Hvis du een eller to gange ugentligt drikker ½ liter sodavand, tænker jeg, at det ingen betydning har for dine tænders eller din krops sundhed.
Kan du bruge svarene?
Med venlig hilsen
Niels Hansen
Tandlæge