Tænder på kvinder der er 50 år
brevkassespørgsmål af
Sofus
15 år
Hej er 15 år og går i folkeskole er jeg normal når jeg tænder random eksempe på min sundhedsplejerske når hun sidder og snakker så sødt og dejlig. Jeg har bare lyst til at kramme hende og tage hende på brysterne og bolle med hende. Jeg tænder også på min vens mor hun er single, så når jeg har sove aftale med ham har jeg lyst til at lægge mig ind og kramme hende og tag på hende. Jeg prøver også altid når jeg hjemme hos ham at måske få et kram af hans mor. På et tidspunkt var jeg så liderlig at jeg kom til at sige til hende da min ven ikke var hjemme, om jeg måtte få et kys. Så gav hun mig et kys på kinden og siden da har vi kysset og krammet når min ven ikke har været hjemme. Jeg har tænkt mig at bolle med hende næste gang. Syntes du det en god ide? Skal jeg spørge om hun vil være min kæreste da jeg er virkelig vild med hende?

Svar:
Kære Sofus
Mange tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du åbner op og deler dine tanker og følelser. Det kræver mod, og det viser, at du ønsker at finde svar og forståelse for det, du oplever. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.
Det er helt normalt, at man som 15-årig begynder at opleve stærke følelser og tiltrækning til andre mennesker – også til nogen, der er ældre end én selv. Mange oplever, at deres følelser og tanker kan føles meget intense, og det kan være forvirrende. Men det er også vigtigt at forstå, at der er grænser, som skal respekteres – både for din skyld og for de andre, der er involveret.
Når der er en stor aldersforskel – som i dit eksempel med en person på 50 år og en på 15 år – vil det ofte blive betragtet som upassende og potentielt skadeligt for den yngre part, selvom det ikke nødvendigvis er ulovligt. Det skyldes, at en voksen på 50 år generelt har meget mere livserfaring, magt og kontrol, hvilket kan skabe en ubalance i forholdet. Den slags relationer kan være svære for den unge part at navigere i og kan have konsekvenser for deres trivsel og udvikling.
Når du spørger, om det er en god idé at gå videre med de tanker, du har, vil mit klare råd være at stoppe op og tænke over, hvad der er bedst for dig på længere sigt. Det kan føles svært, men det er vigtigt, at du ikke presser dig selv ind i situationer, som du måske ikke er klar til at forstå eller håndtere endnu. Måske føles hele den her situation som lidt af et eventyr.  Omvendt har du haft nogle overvejelser, der fik dig til at skrive herind. Og for at passe bedst mulig op dig selv, er det en god ide at træde op bremsen. Der er masser af mennesker. Måske endda de fleste, der har seksuelle fantasier der bare fungerer bedst som en fantasi. Der kan godt være at du på et tidspunkt vil prøve at udleve fantasien, men jeg synes du skal vente.
Skal jeg være helt ærlig, så synes jeg faktisk din vens mor er gået alt for langt, og klart overskredet en grænse for hvad der er okay. Måske tænker du ikke selv sådan lige nu, men hvis du gør, eller hvis det senere kommer til at føles forkert, så er det vigtigt at få hjælp til at tale om det, der er sket, og de følelser, du oplever.
Jeg vil foreslå, at du taler med en voksen, du har tillid til. Det er en god ide, at du får støtte til at håndtere de følelser der måske rumsterer. Du er også altid mere end velkommen til at skrive igen eller henvende dig til vores chat.
Jeg ved, at det kan føles som meget lige nu, men husk, at du ikke er alene. Der er hjælp at få, og det er altid en god idé at række ud til nogen, som kan støtte dig på en god og tryg måde.
De bedste hilsner
Kasper