Min bedsteveninde er sammen med pigen jeg hader
brevkassespørgsmål af
Louisa
15 år
Hej chat jeg ville gerne spørge dug om du synes noget er dårlig stil. Angående min “bedsteveninde” mig og den her pige har et STÆRKT bånd, vi er meget forskellige da jeg er muslim og hun er kristen, derfor er der også forskellige interesser. Jeg lægger vægt på min religion og dens værdier, hvor hun er meget sådan en type der fester og drikker næsten hver weekend. jeg har kunne lide den her dreng siden 2021. Så altså i LANG LANG LANG TID!!! Han går i min parallel klasse, så altså i klasse med min såkaldte bedsteveninde. De var en aften til sådan nogt hyggedruk sammeb med et par andre stykker. Mig og min bedsteveninde havde på daværende tidspunkt ikke snakket sammen i en måneds tid fordi hun var begyndt at være meget sammen med pigen jeg altid har haft tension med, altså ikke gode venner med og en pige der har været tarvelig mod mig så derfor havde vi i forvejen ikke snakket. Også pga det faktum at hver gang vi skulle være sammen var det kun mig der skrev først og venskabet føltes til tider onesided. Nu kommer min pointe. I så fald var de sammen bogle par stykker bland andet ham jeg har kunne lide siden 6 klasse (nu går JEG i 9.) så de legede spin the bottle og den landede så på ham jeh har kunne lide for min bedsteveninde, det endte så med at de kyssede. Det fortæller hun mig så og undskylder for, jeg er lidt frastødt og meget skuffet men tilgiver hende, et par dage efter skriver hun “bare så du ved det er det sket igen” som om at det er helt i orden og at sådan bare så du ved det aftigt det synes jeg var mærkeligt fordi det én ting hvis det var en gang meb 2-3 gange, når hun VED hvor ked af det jeg blev synes jeg er virkelig underligt. Også sagde hun efterfølgende tit sådan niget som “jeg bange for det sker igen” som om at det ikke er noget hun kan styre? Hun putter jo udemærket selv sig selv i sådan en situation. Nå fast forward så er det ca. 8 måneder siden det skete og nu har jeg taget afstand til hende fordi det gået op for mig at jeg adskillige gange er blevet trådt på, jeg føler mig virkelig ligegyldig fordi hele sommerferien havde vi aftalt at finde en dag sammen, men hver gang vi skulle være sammen aftalte hun noget med andre og aflyste hele tiden ig jeg følte mig slet ikke vigtig, hele sommerferien var vi samme 2 gange. I efterårs ferien sagde hun at vi absolut skulle være sammen uanset! Det endte med at hun aflyste begge gange vi havde aftalt fordi hun skulle til fest eller noget andet. Jeg føler mif vare ligegyldig. Nu er hun så blevet VIRKELIG VIRKELIG sådan bedsteveninder med hende pigen der har været virkelig led over for mig hele folkeskolen og hun sagde for 2 år siden da hun fandt ud af hvem jeg kunne lide sagde hun det til ham (ham fra min bedstevenindes klasse) og sagde at “hun fortalte ham jeg ku lide ham fordi hun ikke måtte få det at vide”. Så i dag står jeg her med dårlig samvittighed over jeg har taget afstand til min allerbedsteveninde, men føler også at jeg fortjener bedre end at blive erstattet med pigen der er helt modsat til mig og hvis man har det okay med at en person har været sådan mod sin bedsteveninde så synes jeg man er dobbeltmoralsk og ignorant. Hvsd synes du? Kom gerne med tilføjelser detaljer og gerne perspektiver (skriv en lang detaljeret og uddybende besked)

Svar:
Kære dig,
Først og fremmest; hvor er jeg glad for at du skriver ind og deler dine tanker. De ting du fortæller om er noget der kan betyde rigtig meget, og derfor også fylde meget i hovedet. Gennem din besked, forstår jeg på dig at det er noget der har fyldt længe og stadig fylder hos dig. Og det er helt forståeligt.
Det er nemlig helt naturligt at føle sig såret og svigtet, når man har haft et tæt venskab med nogen, men så føler, at den person ikke prioriterer en og lægger ligeså meget energi i venskabet som en selv. Og særligt kan det føles som et svigt, hvis man oplever at personen ikke respekterer eller forstår ens følelser og grænser.
Når man er bedste veninder og generelt bare venner/veninder, er det vigtigt, at der er gensidig respekt, og at man tager hinandens følelser og grænser alvorligt. Når du fortæller om, hvordan din veninde håndterede situationen med kysset med den her fyr, du har været vild med, tyder det på at hun ikke forstår hvor meget det påvirker dig og dine følelser. Og endnu mere, når du fortæller at de kyssede flere gange, og at din veninde fortæller dig det, som var det ingenting. Det er helt naturligt og forståeligt at man så kan få en følelse af at ens veninde ikke respekterer ens følelser eller går op i at man bliver ked af det. Det er dog vigtigt for mig at sige, at man aldrig kan styre andre menneskers handling, og herunder hvem andre kysser med. Man kan ikke forbyde andre mennesker at kysse, selv hvis man synes en person er sød. Men som jeg forstår det, er det heller ikke det du vil. Men du bliver selvfølgelig såret alligevel, og det er helt forståeligt, når det er din tætte veninde, som bør vide at hendes handling faktisk gør dig rigtig ked af det.
Udover situationen, hvor din veninde har kysset med den fyr du har været vild med længe, kan jeg forstå forstå på dig at der også er en anden ting der fylder. Og her tænker jeg på at din veninde nu er blevet rigtig gode veninder med hende, der har været tarvelig overfor dig. Igen kan det altså ses som et tegn på at din veninde ikke forstår eller respekterer dine følelser og derfor er det helt forståeligt at det kan føles som et svigt. Når man er i et nært venskab forventer man støtte fra hinanden, og særligt hvis man oplever at en person ikke behandler en ordenligt. Når din veninde så vælger at blive venner med hende, virker det som om hun er ligeglad med hvordan du bliver behandlet, og det er ikke rart for personen i den anden ende (dig).
Når man oplever ting som de her i et venskab, er det rigtig vigtigt at snakke om tingene. Der er altid to sider af samme historie, og nogle gange er det svært at vide hvorfor den anden person gør som hun/han gør. Og ofte sker misforståelser også hvis man ikke får snakket om tingene, og på den måde ender man måske med at blive såret.
Men med det sagt, lyder det som om, du har prøvet at nå ud til hende og forsøgt at få venskabet til at fungere. Og samtidig virker det til at hun har afvist dine forsøg på at være sammen og ignoreret dine behov. At føle sig overset på den måde, er det virkelig hårdt, og det er helt okay at vælge at tage afstand og prioritere sig selv. Du fortjener at have venner, der værdsætter dig og investerer i venskabet på samme måde, som du gør.
Det kan godt føles ubehageligt og koldt at være den der tager afstand, og derfor kan jeg sagtens forstå at du kan få en slags skyldfølelse eller dårlig samvittighed over at tage afstand, men her er det vigtigt at understrege, at det er helt okay at passe på sig selv. Hvis et venskab ikke er gensidigt og ikke giver dig noget godt, så er det ikke egoistisk at trække sig. Selvom det er svært, kan det være sundt at give slip på venskaber, der ikke længere støtter en.
Når alt kommer til alt, tror jeg mit bedste råd til dig er, at blive ved med at være så god til at lytte til dig selv og dine følelser. Og igen, Hvis du føler, at venskabet ikke længere er sundt for dig, så er det helt okay og faktisk på sin plads, at træde tilbage og give dig selv den plads, du har brug for. Venskaber skal være gensidige, og du skal ikke føle dig presset til at blive i et, der gør dig ked af det eller ikke respekterer dine grænser. Det er vigtigt at finde mennesker, der støtter dig og tager dine følelser seriøst.
Jeg håber, at du kan finde ro i, at du har ret til at vælge, hvem du vil være tæt på, og at det ikke er forkert at beskytte dig selv mod mennesker, der ikke giver dig det, du fortjener. Det er en del af at lære at sætte sunde grænser.
Jeg håber at du kan bruge mit svar
Venlig hilsen
Anne fra Cyberhus