Min storebror er min kæreste
brevkassespørgsmål af
Victor
13 år
Hej jeg har kysset med en pige, men nu mobber mine venner mig med det, Fordi de synes hun er klam. Jeg er blevet af dette og ved ikke hvordan jeg stopper det pls hjælp. De laver også sjov med at første gang jeg tog en snus brækkede jeg mig 8 gange hjælp mig pls.

Svar:
Hej Victor,
Det lyder til at være nogle rimelig nederen venner du har. Det er helt fair at drille hinanden i en vennegruppe, men det skal ikke blive til decideret mobning. Dril er kun sjovt, så længe den drillede part også synes det er sjovt. Og det er helt tydeligt at mærke i dit brev, at det synes du ikke.
Først og fremmest er det vigtigt, at du siger fra over for dem. Det kan være lettere sagt end gjort, men det er vigtigt at de forstår, at du faktisk ikke synes det er sjovt. Der er flere måder du kan sige fra på. Du kan fx gøre det med dine ord, ved at sige ting som "jeg synes faktisk ikke det er sjovt, når..." eller "Jeg kan ikke lide, når I...". Du kan også gøre det ved at sige "Jeg synes I er ret nedern lige nu, så jeg har lige brug for en pause fra jer", og så trække dig fra gruppen i nogle dage eller en uge eller hvor lang tid du nu har behov for. Hvis du trækker dig på den måde burde det også få dem til at tænke over, hvad det er de har gjort. I hvert fald hvis de er rigtige  venner. Og hvis de er rigtige venner, så vil de også kunne finde ud af at sige "ej, det kan jeg godt se, det må du undskylde!" og så stoppe med det.
Hvis det er svært selv at sige fra over for dem er der måske en ven, som ikke driller, som du kan få til at hjælpe dig? Det er altid lettere at sige fra, hvis man har nogen til at støtte sig i det. Det kunne også være en voksen, fx en lærer eller en forælder, der kan hjælpe dig.
Hvis de ikke lytter, når du siger fra, så bliver du nødt til at gøre op med dig selv, om det er nogle mennesker du vil have i dit liv. For igen, dril er helt i orden, men mobberi er ikke. Og nogle "venner" er man nødt til at skille sig af med, fordi de kun bidrager negativt til ens liv.
Jeg håber det kan bruges. Held og lykke!
Mange hilsner,
Siv