Synes ikke det gode råd virker for mig

brevkassespørgsmål

Synes ikke det gode råd virker for mig

brevkassespørgsmål af
Pigen uden selvtillid
15 år
Oprettet 2 uger 6 dage siden

Jeg synes tit man får det råd i brevkasser osv. at man skal holde fokus på det ved ens krop som man er tilfreds med. og måske lave lister over plus og minus og så holde fokus på pliusserne. Det er helt sikkert skrevet i en god mening og kan måske også virke for nogen. Synes bare ikke det virker for mig. Jeg er som så mange andre utilfreds med min krop og har så prøvet at følge det der råd. Så jeg har tilbragt meget tid foran spejlet. Men jeg kan finde alt for mange minusting ved mig selv. Jeg er for lav. Min opstoppernæse. Mit hår der er helt uden glans. Mine bryster er små og ubetydlige. Min røv er flad. Mine kønslæber stikker ud. Mine lår er for tynde. Osv. osv. Helt ærlig jeg kan kun finde to plusting, jeg har okay søde, små tæer og mit numsehul er okay sødt og rynket og lyserødt. Det er selvfølgelig to okay gode og vigtige ting men resten er crap også synes jeg ikke det hjælper noget at lave sådan en liste. Kan jeg gøre noget andet for at blive gladere ved mig selv?

Svar:

Hej

Først vil jeg lige fortælle dig, at jeg synes, det er super imponerende, at du bliver ved med at søge råd om ting, du synes er svære – og endda fortsætter, selv når du ikke oplever, at de generiske råd virker for dig. Det er altid positivt at arbejde på at få det bedre med sig selv, så det er virkelig sejt, at du arbejder så hårdt for det.

Som udgangspunkt er en plus- og minusliste ikke et råd, jeg ville give til nogen, der har det svært med sin krop. For det første er skønhedsidealer ikke altid så entydige, som man måske skulle tro. Du bryder dig måske ikke om din "opstoppernæse", men det betyder ikke, at der ikke er mennesker i verden, der ville ønske, de havde præcis den slags næse. Skønhed er utrolig subjektivt, og derfor er det svært at koge ned til plus og minus. Kroppe er smukke, fordi de er unikke, og vi ikke alle ligner hinanden. Hvis alle havde den samme næse, ville det da være en smule kedeligt.

Når vi taler om selvbillede og kropsaccept, er der desværre ikke én metode, der virker for alle. Men jeg har alligevel nogle tanker om det.

En tilgang kan være at ændre fokus fra, hvordan din krop ser ud, til hvad den kan. Din krop hjælper dig med at bevæge dig, grine, kramme dem, du holder af, og opleve verden – alt det, som gør livet værdifuldt. Hvis du for eksempel træner din krop eller går ture, kan du prøve at fokusere på, hvordan det føles, i stedet for hvordan det ser ud. At sætte pris på, hvad din krop kan, kan hjælpe dig med at få en mere positiv relation til den.

Du kan også prøve at udsmykke din krop. Vi kan ikke vælge, hvordan vi ser ud, men vi kan vælge, hvad vi putter på kroppen. Har du nogensinde lagt mærke til en tøjstil, du ekstra godt kan lide? Eller nogle smykker, du synes er flotte på andre?

Hvis det stadig er svært at slippe de negative tanker, kan det være en idé at tage en pause fra spejlet eller undgå at fokusere på detaljer i din krop. Nogle gange kan for meget tid foran spejlet forstærke selvkritikken, så det kan være sundt – og virkelig befriende – at give sig selv et pusterum.

Endelig kan det også hjælpe at tale med en ven eller en forælder om dine følelser omkring din krop. At dele dine tanker med nogen, du stoler på, kan give dig en ny måde at se dig selv på – og måske endda lære at være mere blid og tålmodig over for dig selv. Vi er ofte meget mere kritiske over for os selv, end vi er over for andre mennesker.

Jeg håber, at dette giver dig noget nyt at tænke over og måske kan hjælpe lidt. Det er en utrolig svær rejse med selvaccept, du er i gang med. Den kan desværre både være lang og hård, men den bliver nemmere med tiden. Selvom det er utrolig svært lige nu, så er der lys for enden af tunnelen – især når du er så opmærksom på, at du gerne vil have det bedre med din krop.

Mange hilsner, Juni

cyberhuskarolinebs billede
Juni fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål