Hvorfor er min pik kun 5 cm når den er stiv?
brevkassespørgsmål af
nico
13 år
jeg føler at min pik er for lille jeg tænker over der hver nat jeg kan ikke sove hvad skal jeg gøre

Svar:
Kære Nico
Tak fordi du deler dine tanker med os. Det er helt forståeligt at have bekymringer om din krop, især i teenageårene, hvor mange forandringer finder sted. Mange unge oplever at føle sig usikre på deres krop, og det kan være svært at håndtere. Det, du føler, er helt normalt, og du er ikke alene om det.
Størrelsen på din pik, som du nævner, er faktisk inden for det normale område. Hver persons krop udvikler sig forskelligt, og der er mange faktorer, der spiller ind i, hvordan vi ser ud. Det er vigtigt at huske, at det ikke er størrelsen, der definerer, hvem du er som person. Det, der virkelig betyder noget, er, hvem du er indeni.
Jeg kan godt forstå, hvis det er frustrerende ikke at kunne sove, fordi du ligger og tænker på det hver nat. Det kan hjælpe at prøve at distrahere dig selv med aktiviteter, du nyder, som at spille sport, se en god film eller læse en bog. At holde sig aktiv og engageret i noget, du elsker, kan hjælpe med at mindske bekymringerne. Du kan også overveje at tale med en god ven eller en voksen, som du stoler på, om hvordan du føler. Det kan være en lettelse at dele dine tanker og bekymringer med nogen, der kan forstå dig. Mange unge har lignende følelser, og det kan være rart at vide, at du ikke er alene.
Det er også vigtigt at give din krop tid. Din krop er stadig i udvikling, og mange unge oplever forandringer i puberteten. Husk, at der ikke er noget "rigtigt" eller "forkert" ved, hvordan man ser ud. Det handler om at lære at acceptere sig selv, som man er.
Jeg håber, at dette kan hjælpe dig med at føle dig mere tryg ved din krop. Hvis du har brug for at tale mere om det, er du altid mere end velkommen til at skrive ind til vores chat. Jeg ønsker dig alt det bedst fremover
De bedste hilsner
Kasper