Sygdom dernede???
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus, Jeg har de sidste par dage oplevet en del kløen i mit underliv, og det irriterer mig virkelig meget. Jeg synes det er lidt for akavet til at snakke med min mor eller andre pigevenner om det, så derfor skriver jeg her. Det klør konstant på skamlæberne, og nogle gange er der en brændende fornemmelse når jeg tisser. Det føles værre når jeg klør, og så hvis jeg holder op med at klø bliver det en smule bedre men kan stadig mærke en konstant kløen. Jeg har ikke haft sex nogensinde, så tror ikke jeg kan være smittet med noget? Men jeg går på en del offentlige toiletter, som meget muligt ikke er særlig rene (f.eks på barer, arbejdsplads og skole). Jeg tror mine skamlæber er en smule rødere end de plejer, men det er ikke rigtigt til at sige da jeg ikke normalt kigger derned lol. Det er også som om at jeg får mere udflåd end normalt, og jeg er på et tidspunkt i min mens cyklus hvor jeg ikke plejer at få så meget udflåd (5-8 dage før min mens). Og det er også hvidere end det plejer. Har i nogle ideer til hvad det kunne være, og hvordan jeg kan slippe af med det? Mange tak på forhånd :)

Svar:
Hej du
Det du beskriver lyder mest som en irritation eller en svampeinfektion i underlivet, og det er faktisk noget mange oplever på et tidspunkt, også selvom de aldrig har haft sex.
Kløen på skamlæberne sammen med lidt rødme, ændret og hvidere udflåd og en brændende fornemmelse når du tisser passer ret godt med en svampeinfektion i skeden. Det skyldes en ubalance i de naturlige bakterier og svampe i området og har som regel ikke noget med smitte fra toiletter eller seksuel kontakt at gøre. Offentlige toiletter er næsten aldrig årsagen til den slags problemer, selvom det kan føles sådan.
Svie ved vandladning kan også komme, hvis huden omkring urinrøret er irriteret eller betændt, og nogle gange kan det også være tegn på en blærebetændelse, som kan opstå uden sex.
Det du kan gøre er at undgå at irritere området mere. Du bør undgå sæbe og intimsæbe og kun skylle med vand, bruge løst bomuldsundertøj og forsøge at lade være med at klø selvom det er svært, fordi kløe faktisk forværrer irritationen.
Som det vigtigste synes jeg du skal gå til din egen læge. Selvom det sikkert ikke er noget farligt, vil det stadig være en rigtig god idé at gå til lægen, især fordi du både har kløe, ændret udflåd og svie ved vandladning. Lægen kan hurtigt se præcis hvad det er og give dig den rigtige behandling, så du slipper af med symptomerne hurtigst muligt.
God bedring