Mor er træls
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus. Jeg har egentlig altid haft et fint forhold med min mor, hvor vi har kunne snakke om alt og sådan noget. Men her i sommerferien synes jeg bare hun er blevet røv irriterende. Synes faktisk hun er lidt flabet overfor mig. Hvis jeg f.eks siger noget til hende som godt kan være lidt sådan personligt svarer hun bare sådan “Okay?” eller “Nå?” og det gør faktisk virkelig ondt. Jeg føler ikke hun forstår mig længere eller kan lide mig så meget. Jeg har også en form for angst, og hvis jeg f.eks fortæller hende at “det her kan jeg ikke pga min angst” så er det som om at hun synes det er mere irriterende end jeg synes. Altså at hun glemmer hvor svært jeg har det med min angst, og så bare indirekte fortæller mig at jeg er tåbelig (hun har aldrig sagt det til mig det er bare den følelse jeg får). Også sådan at hun glemmer at jeg faktisk har brug for hjælp mere end andre, og at hun glemmer at jeg har det skidt hele tiden. Jeg glæder mig bare til at jeg skal på efterskole efter ferien så jeg kan komme væk fra hende. Hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej du.
Hvor er det godt, at du vælger at skrive herind til brevkassen med de udfordringer du oplever derhjemme, da det kan være rigtig svært at gå rundt med det alene. Det er vigtigt at sætte ord på de følelser man går rundt med, og det gør du helt fantastisk her.
Det er dejligt, at du føler, at du har haft en mor, hvor I har kunne dele alt med hinanden. Det kan være så lettende, at have sin mor at betro sig til. Derfor kan det også være enormt frustrerende, når forholdet ændrer sig, og du føler, at hun ikke længere forstår dig. Som jeg fornemmer det, så har jeres forhold været godt op til sommerferien. Det får mig til at tænke over, om der er sket noget mellem jer inden eller under ferien? Eller er det, fordi man tilbringer mere tid med familien, når der ikke er skole, hvilket kan give anledning til flere skænderier end normalt?
Ud fra det du skriver, virker det som om din mor er mere fjendtlig imod dig end normalt. Det kan virkelig være mentalt hårdt når man føler, at ens egen familie er imod en, så det er helt forståeligt, at du har det svært. Dette betyder nødvendigvis ikke, at din mor ikke kan lide dig mere. Jeg er sikker på, at din mor holder meget af dig, men I har bare mødt noget turbulens i jeres forhold.
Du skriver desuden, at du lider af en form for angst, og du virker som om, at hun ser det mere som en byrde, end noget hun skal tage hensyn til. Jeg forstår, at det virkelig kan være hårdt, fordi man allerede har det svært i forvejen. Ud fra det du fortæller, får jeg fornemmelsen af, at din mor måske ikke helt ved, hvordan hun skal håndtere din angst og følelser. Når hun svarer “Okay?” eller “Nå?” kan det derfor virke som om, hun ikke tager dig alvorligt. En mulighed kan være, at hun er usikker på, hvordan hun skal reagere, hvilket kan komme til at lyde flabet. Det betyder ikke, at hun ikke holder af dig eller ikke vil forstå dig, men måske at hun ikke ved, hvordan hun bedst kan støtte dig lige nu.
Hvad kan du gøre?
Det kan virke som om, at det at komme væk og “flygte fra sine problemer” er den letteste beslutning, men der er selvfølgelig altid andre valgmuligheder du kan tage i brug, der kan styrke jeres forhold inden du tager på efterskole:
Første ting jeg vil anbefale er at sætte dig ned og tage en snak med hende. Stil hende nogle spørgsmål i forhold til, hvordan hun har det for tiden, og om der er noget, der går hende på. Spørg hende desuden, hvordan hun har det med, at du tager på efterskole snart. Vi er meget gode til at glemme, at vores forældre også er mennesker, der kan have dårlige dage, så prøv at undersøge muligheden. Derefter kan du fortælle hende, hvordan du har det for tiden, og at du føler, at jeres forhold er kommet i ubalance, hvilket er svært for dig, fordi I altid har haft det godt sammen.
En god idé ville være at forklare, hvordan hendes adfærd og reaktioner påvirker dig i detaljer. Eventuelt brug nogle af eksemplerne du fremviser her, da mange forældre ikke altid har en dyb forståelse af, hvad angst indebærer, og hvordan det kan påvirke ens hverdag. Dette kan give din mor en bedre forståelse for din angst og dine behov, der kan bidrage til at styrke jeres forhold.
Dog ved jeg, at det kan være svært med åben kommunikation ansigt-til-ansigt. Derfor kan et alternativ være, at skrive et brev til hende eller en længere SMS, hvor der står nogle af de ting som du ville have svært ved at sætte ord på, når I sidder overfor hinanden. Deri har du muligheden for at udtrykke dine følelser klart og tydeligt uden afbrydelser og give din mor en chance for at reflektere over situationen I står i.
Ellers kan man også søge hjælp udefra, hvor der er en 3. person til at hjælpe med den svære samtale. Du kan fortælle en betroet person, hvordan du har det, og hvordan du har brug for hjælp til at tage snakken med din mor. Det kan eksempelvis være et familiemedlem eller en lærer, der kan hjælpe med at formidle samtalen og gøre samtalen lettere at have.
Eventuelt kan du planlægge noget hyggeligt med hende. Find en aktivitet som eksempelvis at male på keramik sammen eller en gåtur i en park, hvor I kan tilbringe tid sammen. Det kan være at styrke jeres forhold, og I kan få det bedre med hinanden derhjemme.
Til slut vil jeg anerkende dit mod for at række ud og spørge om hjælp. Din søgen efter hjælp viser, hvor meget dit forhold til din mor betyder for dig, og hvordan du gerne vil have det forløser sig. Selvom det er svært i øjeblikket, er der håb forude, og du har taget et stort skridt ved at skrive herind. Husk, at du ikke er alene, og der er mange unge, der oplever, at deres forældre ikke altid forstår dem. Men med tid og kommunikation kommer man langt :)
Jeg vil ønske dig held og lykke med det hele og en rigtig god sommer!
Bedste hilsner,
Samara fra Cyberhus