Svimmel efter pillestop
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. Skriver til jer da jeg i et godt stykke tid har været på antidepressiv.. har været på 100mg... skriver til jer da jeg engang glemte at tage dem i 3 dage og følte det meget mærkeligt i kroppen, som om den var på stoffer.. hver gang jeg bevægede mig i hurtige bevægelser, fik jeg det som om jeg fik stød eller skulle besvime... tog dem igen og det gik så væk...
nu har min læge sagt jeg skulle stoppe da pillerne ikke virker.. jeg var som sagt på 100, og trappede ned på 50 samme dag.. tog 50mg i 3 uger ca og stoppede helt fra den ene dag til den anden. Tænker det var dumt da jeg nok skulle ha trappet ned til 25 før jeg stoppede helt.. men havde ikke flere piller. Men nu har jeg været stoppet i 4 dage og har det virkelig underligt. Er svimmel og kan ikke bevæge mig hurtigt eller kigge til en sidde hurtigt uden der føles som om jeg får sådan en underlig stød følelse.. og bliver vildt svimmel... hvor længe vare dette???!!!

Svar:
Hej Anonym
Kan sagtens forstå at det du oplever er ubehageligt. Det er almindeligt og kaldes for nedtrapningssymptomer. Man ved ikke hvorfor man får det, men de forsvinder heldigvis af sig selv i løbet af et par uger. Nogle synes det hjælper med fysisk aktivitet.
De almindeligste symptomer ved ophør med Sertralin er svimmelhed, ubehag i maven, mathed, angst, dårligt humør, søvnproblemer eller hovedpine.
Hvis ikke du har fået det bedre nu så skal du kontakte din egen læge. Det er rigtig vigtigt! Symptomerne burde forsvinde indenfor 14 dage. Det er særlig vigtig at du søger hjælp hvis du får mere angst, tankemylder eller tristhed. Nogle gange skal man lave planen om og trappe ned over længere tid. En sjælden gang kan man få brug for behandling med anden medicin.
Du kan læse mer om nedrappningssymptomer her: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/psyke/sygdomme/laegemidler/antidepressivt-nedtrapningssyndrom/
Rigtig god bedring!
Dbh
Rebecka