Svar
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Svare tilbage på mit svar fra dette brev
https://cyberhus.dk/brevkasse/voldtægt-anklage
Fik skrevet til hende før jeg overhovedet skrev herind. Hun sigr det var fordi hun følte hun blev tvunget til at have sex med mig selvom hun startede med at tage min hånd på hendes bryst og hendes hånd ned til mit skridt.. Jeg vil ikke gå til politiet selv fordi jeg ikke vil have det til at gå så langt. Så længe jeg kan gå frit på gaden og dem jeg kender ved det er løgn har jeg det næsten fint med det. Jeg var også under den kriminelle lav alder på tidspunktet så der kan vel ikke ske noget med mig ang loven? Kan der?

Svar:
Hej Anonym
Det er rigtig godt at du har skrevet til hende, for jeg tænker det er vigtigt at I får talt sammen om det her. Jeg tænker helt sikkert også det er bedst, hvis I kan klare det her uden at blande politiet ind i det, men jeg foreslog det fordi dit første brev bar tydeligt præg af at pigen med fuldt overlæg beskyldte dig for voldtægt, selvom hun godt viste at det ikke var det der skete.
Det du fortæller nu er lidt anderledes. Hun har faktisk den opfattelse, at der var tale om voldtægt, så nu tænker jeg det bliver endnu vigtigere at I får talt sammen. For hvorfor er jeres opfattelse så forskellig?
Umiddelbart kan du ikke straffes, hvis du er under den kriminelle lavalder, men det tænker jeg egentlig ikke er det afgørende her.
Jeg tænker pigen må have brug for at høre hvordan du har oplevet det der skete, så hun også kan forstå hvordan I kom til at gå så forkert af hinanden. At hun har brug for din detaljerede fortælling om hvad du oplevede.
Og jeg tænker bestemt også at du har brug for at forstå, hvordan hun oplevede situationen, så du ikke kommer til at stå i en lignende situation igen.
At hun startede og var den der tog initiativ betyder ikke, at det ikke kan have være et overgreb? Jeg siger ikke at det var, for det kan jeg ikke vide. Men det er tydeligt at hun har fået overskredet sine grænser, og jeg tænker det er meget vigtigt for jer begge at få talt det igennem, og prøve at forstå hinandens oplevelser. Både for at få bearbejdet den her situation, men også for at undgå at noget lignende sker igen.
Var der noget du kunne have været mere opmærksom på. Kunne du have set, at hun følte sig tvunget? Var der små signaler da det skete, som du kunne have set, hvis du havde været opmærksom på dem. Jeg ved det ikke, men det er noget, som jeg tænker er ekstremt vigtigt for dig at være interesseret i.
Man kan godt få overskredet sine seksuelle grænser, uden at have været udsat for et seksuelt overgreb. Nogle gange kan det der føles helt rigtigt, godt føles forkert bagefter, og måske er det det pigen oplevede? Måske burde du have set at hun faktisk ikke længere havde lyst? Den eneste måde at finde ud af det, er at få snakket rigtig grundigt sammen. For jeres begges skyld. Det handler ikke om at finde ud af hvem der har gjort noget forkert, men mere om at finde ud af hvorfor I har forstået jeres sex så forskelligt. Først og fremmest fordi det hjælper jer begge til at forstå det der skete, og komme videre herfra. Og så kan det samtidig hjælpe jer i fremtiden, så noget lignende ikke sker for nogen af jer igen.
Mange hilsner Tanja