Forvirret, hjælp!
brevkassespørgsmål af
Ida-Marie
18 år
Hej,
jeg er virkelig bekymret og skriver derfor herinde. Jeg har haft afbrudt samleje med min kæreste for to uger siden, han nåede at trække sig inden han kom, men alligevel valgte jeg at tage fortrydelsespille. Det skal siges, at den dag også var min sidste menstruationsdag. For en uge siden, altså sidste uge tirsdag havde vi ikke samleje, men mit sprøgsmål er her så - kan man blive gravid selvom penis hoved har gnidet på skæden? Det varede meget kort, men penis kom ikke ind i skæden. Og der kom ikke noget ud af ham hvergang før eller efter.
Jeg er nu en uge efter begyndt at blive øm i mine æggestokke, er det i forbindelse med fortrydelsespillen eller er Jeg blevet gravid?
jeg er så bange for at blive gravid! Jeg ønsker det virkelig ikke.
vh Ida-marie

Svar:
Hej Ida-Marie,
Det virker meget usandsynligt, at du skulle være blevet gravid. Dels når man tænker på hvilket tidspunkt i din cyklus I havde sex, dels når din kæreste ikke kom og, som jeg forstår det, heller ikke præspermede, og dels når du har taget en fortrydelsespille.
Jeg kan dog godt forstå, at du alligevel bliver i tvivl, når du er begyndt at blive øm i dine æggestokke. Jeg tror dog hverken det skyldes graviditet eller fortrydelsespille. Jeg tror snarere det er et spørgsmål om, at det du mærker er din ægløsning.
Hvis jeg har rigtig fat i tidslinjen, så er det to uger siden du havde din menstruation. Ægløsningen kommer cirka midt imellem menstruationerne, og typisk ca to uger før man får sin næste menstruation. Hvis din cyklus er på ca 28 dage, altså fire uger, så passer det med, at du får ægløsning ca to uger efter din sidste menstruation, og dermed to uger før din næste. Ægløsning kan godt give ømme æggestokke, og derfor tænker jeg, at det nok er det du mærker. Jeg vil derfor tro, at du får din menstuation ganske som du plejer næste gang.
Hvis du ikke får den, så er det en god idé at tage en graviditetstest - bare for en sikkerheds skyld. Igen vil jeg gerne understrege, at det er meget usandsynligt at du skulle være gravid, men testen kan ofte give lidt ekstra ro i sindet. Du skal dog være opmærksom på, at du tidigst kan teste den dag, hvor du skulle have haft din menstruation, og at det kan være en god idé at vente et par dage ekstra, for et mere sikkert resultat.
Hvis du går og bekymrer dig om, om du nu er blevet gravid, kan dine tanker og bekymringer stresse kroppen så meget, at din menstruation bliver forsinket eller helt udebliver. Det er en god ting at have i baghovedet, hvis din menstruation skulle ske at udeblive.
Så altså: jeg tror ikke du er gravid, men hvis du stadig er i tvivl, så tag en test, når du rammer det tidspunkt, hvor du skulle have haft din menstruation, hvis den ikke er kommet.
Mange hilsner,
Siv