Angst for sex
brevkassespørgsmål af
Ellen
18 år
Kære Cyberhus
Jeg har en slags angst for sex og at få finger.
Jeg har en rigtig dejlig kæreste, og søndags prøvede vi på at have sex. Jeg var rigtig tændt og helt våd dernede. Min kæreste var også helt hård og klar.
Min kæreste starter med give mig finger, men det gjorde så afsindigt ondt, at vi er nødt til at stoppe. Uanset hvor mange gange vi prøvede i løbet af natten, så gjorde det forfærdeligt ondt. Vi prøvede også få gange at have sex, men han havde ingen chance for at få den ind i mig. Vi måtte derved opgive, og jeg synes det er ret pinligt. Jeg kan mærke, at det er fordi, jeg spænder ubevidst fordi jeg forventer, at det gør ondt.
Jeg har aldrig nogensinde kunnet få en tampon op uden at jeg var ved at besvime af smerte. Heller ikke på de dage med meget menstruation og de tyndeste tamponer.
Jeg har også før prøvet at få finger af en anden fyr, men det gjorde så ondt, at vi igen måtte stoppe.
Det skal lige siges, at jeg var fuldstændig tændt og tryg i begge situationer
Jeg ved ikke, hvad det kan være og hvordan jeg kan forbedre det. Jeg er i krise - og kan ikke sove om natten af frygt for at jeg aldrig er i stand til at have sex eller få finger i forhold til forfærdelige smerter.
Er der noget, som jeg kan gøre?
Knus

Svar:
Hej Ellen
Det lyder som en rigtigt træls situation for dig og din kæreste. Jeg kan godt forstå, at du er rigtigt træt af, at I ikke kan få det til at fungere. Jeg kan også godt forstå, at du kan føle dig pinlig og være bange for, at det aldrig kommer til at fungere. Men for langt de fleste er der blot tale om lidt "opstartsvanskeligheder", som kan gøre det lidt svært til at starte med.
Du skriver selv, at selvom du er tryg og meget tændt i situationen, så har du alligevel svært ved at få slappet af i musklerne i underlivet, fordi du har en forventning om, at det kommer til at gøre ondt. Det kan jeg godt forstå, at du har på baggrund af de oplevelser, du beskriver i dit spørgsmål. Når man forventer, at noget kommer til at gøre ondt, forsøger man netop at ruste sig mod det - ofte ved at spænde i musklerne, så de er klar til at gøre modstand. Man kan også opleve hjertebanken og nervøsitet eller at man begynder at svede lidt mere - og man kan opleve det, også selvom man er tryg sammen med sin kæreste.
Jeg tænker derfor, at det kan være en idé at afprøve nogle afslapningsteknikker, næste gang I forsøger at have sex. Du kan enten lave dem inden, I går i gang, eller måske lave nogle af dem undervejs, hvis du får brug for det. Du kan google dig frem til en lang række afslapningsteknikker, som du kan prøve. Men én af dem, du kan lave inden, I går i gang, er 5-5-5 vejrtrækningsmetoden, hvor man indånder i 5 sekunder, udånder i 5 sekunder og venter i 5 sekunder, før man tager næste vejrtrækning. Det kan også være, at du skal huske at trække vejret helt ned i maven nogle gange undervejs og minde dig selv om, at du skal slappe af i dine muskler og mærke efter, om du føler dig afslappet. Hvis ikke du føler dig afslappet kan det være, at I skal tage en pause undervejs, hvor du kan falde til ro, inden I prøver igen.
Det kan også være, at I skal prøve at fokusere på noget andet end at have sex, så det ikke bliver til noget, som I begge begynder at blive lidt trætte af, fordi det ikke fungerer for jer lige nu. Det kan skabe et ubehageligt og unødvendigt pres på særligt dig, hvis du føler, at det er din skyld, at det ikke fungerer. Eller at du føler dig utilstrækkelig som kæreste, fordi det ikke fungerer at have sex lige nu. Det kan eksempelvis være, at I i stedet skal bruge noget tid på at putte, nusse, kysse eller kæle, hvor I ikke har sex eller nogen forventning om, at det skal føre til sex, for at mindske det pres, du måske føler.
Det kan også være, at I skal prøve at bruge glidecreme næste gang for at være sikre på, at du er våd nok - også i området omkring skedeåbningen. Nogle gange kan der ske det, hvis man ikke er våd nok omkring skedeåbningen, at man kommer til at "presse" den tørre hud omkring skedeåbningen med ind, når man forsøger at få penis ind i skeden. Det kan føles enormt ubehageligt og kan sammenlignes lidt med, når man lægger en svedig hånd på sit lår og kører den frem og tilbage. Her kan man opleve, at hånden nærmest klistrer fast til låret og at huden følger med, når man forsøger at bevæge den hen over huden. Det kan heldigvis løses nemt ved at bruge glidecreme omkring skedeåbningen og på din kærestes penis, eller ved at trække huden lidt væk fra skedeåbningen, når han fører sin penis ind.
Hvis du bliver ved med at have ondt i forbindelse med at få finger og at have sex, kan det være en god idé at tage forbi lægen og få foretaget en underlivsundersøgelse. Det er faktisk mere normalt at have problemer med smerter ved samleje, end man måske lige går og forestiller sig. Og der kan være mange forskellige årsager til, hvorfor man oplever smerter under samleje. Det kan bl. a. skyldes forskellige former for infektioner i underlivet eller urinvejene eller tør skede som følge af eksempelvis irriterende stoffer i gummiet i kondomer eller andre produkter, som bruges i forbindelse med samleje. Men hyppigst skyldes det muskelspændinger.
Uanset hvad vil din læge formentlig kunne give et bud på, hvad der kan være årsag til dine smerter, og eventuelt også komme med et konkret bud på en løsning. Men jeg kan godt forstå, at det er enormt frustrerende for både dig og din kæreste, at I ikke kan få det til at fungere lige nu.
Jeg håber, at I kan bruge mine gode råd, og at I kommer frem til en løsning, som gør sex behageligt for jer begge.
De bedste hilsner;
Marie