Ingen overskud.
brevkassespørgsmål af
Emil
15 år
Har ikke noget overskud længere og hver gang jeg prøver at få noget overskud igen ender det med at jeg tænker over alle de ting jeg gerne vil gøre, det stresser mig og jeg bryder ned mentalt. Er der en måde jeg kan få mere overskud på uden at bryde ned af stress?
(Drikker ikke hverken alkohol eller energi drikke, ryger ikke og tager ikke stoffer).

Svar:
Kære Emil
Tak for dit brev. Det lyder til, at du er inde i en svær periode. Når vi mangler overskud kan det være svært at få øje på, hvad der lige skal til for at få energien tilbage. Men det kan være meget almindeligt at opleve perioder i livet, hvor energien er lav, og man ikke rigtig orker noget. Når jeg skriver det, så er det også for at sige, at det er okay bare at være til en gang imellem. Så du skal se, om du ikke kan forsøge at slappe af og ikke få den her stress over, at du ikke kan overskue noget, som du selv nævner. Stress kan gå hen og blive en ret alvorlig sygdom. Nu ved jeg ikke, hvor længe du har kæmpet med det manglende overskud, men det kan være, at du mere specifikt skal afsøge, hvad det helt præcist er, der dræner dig for energi? Jeg tænker, at når du har fundet den eller de ting, der dræner dig for energi, kan du bedre håndtere dem. Jeg ved heller ikke, hvad det er for nogle ting, du rent faktisk gør for at få overskud igen, men det er rigtig fint, at du hverken drikker alkohol, energidrikke eller tager stoffer osv. Noget andet du kan være opmærksom på, er om du får søvn nok, bevæger dig og spiser sundt. Og til sidst vil jeg godt rose dig for at have skrevet herind, for det er vigtigt at bryde tavsheden. Særligt i situationer hvor vi føler os fastlåst i en bestemt følelse eller ikke ved hvordan vi skal komme videre med et problem.  Se om du i forlængelse af det her brev kan tale med en ven/veninde eller noget familie om, hvordan du har det. Det kræver mod, men det kan være at de, der er tæt på dig, bedre kan få øje på hvad der lige skal til for, at du får energien tilbage.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen Lisa