Jeg ved ikke om jeg er gravid, hjælp!!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
jeg er en 16 årlig pige, som har haft ubeskyttet samleje med min kæreste, og jeg tror det var i min ægløsningsperiode. Han siger til mig at han ikke har kommet i mig, og stoler 100 procent på ham, men vi er ikke sikre på om det kom i prekommen. Mens vi havde sex stoppede vi en gang i mellem for at tjekke om han havde prespermet. Det havde han ikke de gange vi tjekkede, og vi havde læst et sted at hvis man tissede ville resterne fra sperm i prekommen, komme ud med urinen. Jeg her derefter taget en fortrydelsespille, som jeg gjorde dagen efter om eftermiddagen(mandag), men jeg er ikke sikker på det virkede for gjorde det søndag den dag jeg formentlig havde ægløsning. Og nu har jeg kvalme og lidt spændte og ømme bryster og ved ikke om det er pågrund af graviditet eller pillen. Har virkelig brug for hjælp!!! Tak på forhånd

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du har haft ubeskyttet sex og er bekymret for om du er blevet gravid.
Det lyder som en lidt usikker taktik det med afbrudt samleje og tjekke løbende om der skulle være kommet lidt sæd. Så jeg synes du skal tage op til din læge og høre om det ikke var en idé med nogle p-piller eller lignende :)
Når det så er sagt, så er risikoen for at du er blevet gravid nok ret lille, så jeg tror det er bivirkninger til fortrydelsespillen du mærker. Men jeg kan desværre ikke være helt sikker. Jeg synes du skal købe en graviditetstest, du kan købe på apoteker, matas, de fleste supermarkeder. Så er du på den sikre side.
Men det er vist ved at være tid til noget prævention, så slipper du også for alle de bekymringer og ubehag ved fortrydelsespiller.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Morten