Hvor farligt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej, jeg ryger nogle gange cigaretter når jeg er til fest. Min mor går amok over det og siger jeg skal stoppe men jeg tænker hallo, jeg gør det jo ikke hele tiden. Jeg vil bare gerne vide om det faktisk gør skade når man kun ryger engang i mellem. Er det virkelig så slemt, eller er det kun når man ryger fast? Og hvor hurtigt kan det egentlig skade kroppen, kan man se det efter et år eller først når man er ældre?

Svar:
Kære du
Tak for dit spørgsmål.
Rygning påvirker kroppen med det samme man begynder på det. Giftstofferne i cigaretterne skaber en betændelse i lungerne og der dannes nogle stoffer, der bla. gør at man heler sår dårliger eller heler dårligere, hvis man bliver opereret. Det gør også at der kommer mere forkalkning i blodkarrene og øger risikoen for blodprøver.
mht. lungerne kan det være, at det bliver hårdere at gå på trapper og dyrke sport du måske kan mærke.
Selvom man kun ryger engang imellem, vil kroppens immunforsvar i perioderne indimellem skulle "rydde op" efter rygningen.
Så jo hyppigere, man ryger, jo mindre kan kroppen nå at rydde op. Og nogle gange kan den ikke nå det og så kommer der også arvæv rundt omkring i lunger og blodkar.
Nikotinen cigaretterne gør at man kan blive afhængig af den følelse man får af rygningen, gør man det ikke så tit kan det være et lille sus, der vil have mere og mere.
Det var et forsøg på en kort forklaring.
Så din mors bekymring er nok ikke for effekten her og nu, men for om du bliver afhængig og får brug for mere og mere.
Som læge kan jeg kun anbefale dig, at lade være, det er virkeligt usundt for kroppen, men jeg ja  også godt forstå der er andre ting end sundhed, der er indover, når man vælger cigaretterne til eller fra.
Jeg håber svaret giver lidt mening.
De bedste hilsner
Eva