Su som udeboende 17årig
brevkassespørgsmål af
Lukas
17 år
Hej Det fordi jeg er 17 år, jeg har haft boede hos min far et havlt år men da jeg så bliv uvenner, "smid" ham mig ud. Nu bor jeg så hos min mor i grækenland, men jeg skal flytte den 1. april i en lejlhed, og så starter jeg på en EUD, hvor jeg så skal gå på skolehjem, og hjem til lejheden i weekender og ferier. Og så vil jeg høre om det er en mulighed at få SU når jeg så starter på EUD, Jeg er 17. og fylder 18 den 5 november, Men skal så i læreplads i janaur hvor jeg så får elevløn. Min far har sagt han ikke kan hjælpe mig noget i forhold til udgifter, det kun mig mor der gerne vil hjælpe mig. Jeg har fået lov til at flytte hjemmefra. Jeg vil bare gerne vide om man kan få SU Som Udeboende 17 årig på EUD Mange Tak.

Svar:
Hej Lukas
Det lyder som en lidt udfordrende situation du står i, og jeg kan godt se at der er nogle ting omkring økonomi, som er lidt vanskelige.
Det korte, og mest enkle svar på dit spørgsmål er, nej. Som udgangspunkt kan man ikke få udeboende SU før man fylder 20 år. Der kan være mulighed for at søge om dispensation for reglerne hvis man er 18-19 år, og hvis der er særlige omstændigheder, der gør at man kan have brug for udeboende SU, selvom man ikke er fyldt 20 år. Men så vidt jeg kan læse mig frem til så gælder der ikke samme regler som 17-årig, så jeg mener ikke der er mulighed for udeboende SU overhovedet.
Men...SU-reglerne kan altså godt være lidt indviklede, og derfor vil jeg ikke afvise muligheden 100 procent. Jeg synes du skal henvende dig direkte til dit uddannelsessted og spørge dem, for de må have en meget mere præcis viden, når det handler om lige præcis deres område.
I forhold til det her med om dine forældre kan hjælpe dig, så vil jeg bare lige sige at din far ikke bare kan sige at han ikke kan støtte dig, så længe du er 17 år. DIne forældre har pligt til at hjælpe og forsørge dig indtil du fylder 18 år. Det betyder ikke at de er forpligtede til at give dig penge, men de skal sikre at du har et sted at bo, får mad, tøj og lignende.
Ud over at kontakte din uddannelse, kunne du overveje at kontakte den kommune, du skal bo i, mens du er under uddannelse. Måske kunne de også give dig et bedre overblik over hvilke muligheder for støtte og hjælp der er.
Jeg tænker at det vigtigste er at du får kontaktet dit uddannelsessted, da de har den mest opdaterede og relevante viden, i forhold til lige præcis din uddannelse.
Mange hilsner Pedro