Sex
brevkassespørgsmål af
Christian
14 år
Hej jeg tænkte på at hvis man er 14 år og gerne vil have sex fordi man føler man er klar hvad skal man så gære hvis ens diller ikke er klar f.eks stram forhud?
og mit andet spørgsmål er hvornår bliver forhuden ca læs?
på forhånd tak

Svar:
Hey Christian
Det er rigtig godt at du spørger, hvis du har nogle udfordringer med forhuden.
Hvis forhuden ikke kan trækkes helt tilbage, uden at det gør ondt, kan det godt give problemer, når man engang skal have sex.
Nogle drenge kan trække forhuden helt tilbage fra starten af puberteten, og andre har brug for lidt tid og lidt øvelse. Hvis man træner det hver dag og trækker forhuden tilbage, så godt man kan, uden at det.gør ondt, vil de fleste opleve at forhuden bliver mere og mere smidig, og til sidst vil den kunne komme helt tilbage. Man kan ikke sige præcis hvornår det sker, for vi udvikler os meget forskelligt. Så nogle kan få forhuden helt tilbage, som 13-årige, mens andre først kan når de er ældre. Nogle kan også opleve at der ikke er så store problemer i starten af puberteten, men at det kan komme i takt med at de vokser, og at deres diller vokser.
Nogle kan have så store udfordringer med forhuden, at det kræver lidt hjælp, at få det hele til at fungere. Jeg kan ikke sige om det er nødvendigt for dig, men når du selv er bekymret omkring det, vil det måske være en god idé, at få tjekket din forhud, hos din læge.
Mange hilsner Lasse