Straight - og alligevel ikke?

brevkassespørgsmål

Straight - og alligevel ikke?

brevkassespørgsmål af
Agnes
16 år
Oprettet 1 år 2 uger siden

Jeg er efter min egen opfattelse 100% straigth. Jeg har da også haft drengekærester og jeg har været sammen med flere drenge. Det har været hyggeligt men jeg har nok aldrig nået et højdepunkt. Derimod har jeg en god veninde. Vi ser hinanden ret tit og har af og til en soveaftale. Lige inden vi skal sove ordner hun mig altid nede i mine natbukser så jeg kommer og kan sove dejligt. Hun mener også selv hun er 100% straigth. Men når nu det sker er det så fordi jeg alligevel ikke er helt straigth som jeg går og bilder mig ind. Eller hvad kan forklaringen på det hele være. Det har sådan set været sådan et par år nu.

Svar:

Kære Agnes

For det første vil jeg gerne fortælle dig, at det er ret almindeligt som ung at opleve, at man kan tænde på en ven eller veninde - og at man har seksuel omgang med sine venner/veninder. Venskaber er som regel ret tætte, og i ungdommen kan det være rart at udforske sin seksualitet med personer, som man føler sig tryg ved. I ungdommen ændrer ens krop, hjerne og humør sig, og derfor kan man blive draget mod det velkendte og trygge så som ens venskaber. Så måske føles det blot trygt og naturligt for dig at onanere med din veninde, fordi I har en god relation og ikke nødvendigvis fordi, der er romantiske følelser involveret.

Noget andet er også, at din seksuelle identitet udvikles i ungdommen. Det vil sige, om man er til drenge, piger eller begge køn. Din seksuelle identitet er ikke færdigudviklet endnu, og derfor kan hvad og hvem, du tænder på, nå at ændre sig ad flere omgange. Så måske er det ikke så vigtigt hvilket køn, man tænder på lige nu, da det kan nå at ændre sig. Måske er det vigtigste blot, at man kun gør og udforsker de ting, man føler sig tilpas med?

Det er også vigtigt for mig at sige, at blot fordi man er straight, betyder det ikke, at man frastødes af det andet køn eller ikke kan have seksuel omgang med det andet køn. Så du kan godt være 100 % straight og alligevel onanere med din veninde. Vi mennesker er tilbøjelige til at "putte alt i kasser" - også vores seksualitet - men måske er det ikke helt så firkantet? Jeg tror for eksempel, at en stor del af de kvinder, som identificerer sig som heteroseksuelle, godt kan synes at Megan Fox er hammer lækker og måske også være tiltrukket af hende, selvom de ikke ellers er tiltrukkede af kvinder. Så nogle gange er der måske undtagelser til reglen?

At du og din veninde onanerer sammen, betyder altså ikke nødvendigvis, at du ikke er heteroseksuel. Din seksuelle identitet udvikles i ungdomsårene, og derfor er det helt normalt at eksperimentere med og ikke være helt sikker på, hvad man er til. Det kan være rart at kunne "putte sig selv i en kasse" og klart definere, om man er til piger, drenge eller begge køn - men måske er det vigtigste faktisk, at man blot er sammen med dem, man føler sig tryg ved for nu? Måske er det også nemmere at definere sin egen seksualitet, når man er blevet ældre og har fået gjort sig flere seksuelle erfaringer, fordi man så bedre ved, hvad man kan lide og ikke lide?

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til at blive klogere på din situation. Hvis du har brug for at chatte med nogen om, hvordan du skal forstå dine tanker om din veninde, kan du besøge Sexliniens chatrådgivning her eller skrive en SMS til os på 25 80 60 60.

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål