Flov over at være kæreste med veninde
brevkassespørgsmål af
CN
14 år
Mig og en veninde er gået hen og er blevet forelsket i hinanden. Det er en mærkelig men jo også rar følelse på en måde. Vi holder det hemligt så der er ingen der ved det udover os. Men jeg har også dårlig samvittighed over det. Når jeg har slikket fisse på hende blir jeg virklig flov bagefter. Altså ikke imens for det er rart nok men når hun er færdig. Så får jeg sådan sygt dårlig samvittighed for jeg tænker på hvad min familie dog ville sige eller mine andre veninder eller lærerne hvis de vidste det. Alt sådan noget. Min kæreste har det lidt på samme måde og vi har absolut ikke lyst til at fortælle nogen om os for tænker det jo ikke er helt almindeligt selvom det måske nok er. Og vi har jo enlig ikke lyst til at være anderledes. Har nogen gange tænkt på bare at blive veninder med hende igen og så finde en drengekæreste for der kunne jeg være meget mere åben og ikke så flov men gør det jo ikke. Kan jeg gøre noget for at få mindre dårlig samvittighed eller bør jeg droppe hende som kæreste?

Svar:
Kære CN
Først og fremmest vil jeg gerne sige tak for dit mod til at dele dine følelser og tanker. Det kræver meget styrke at tale om noget så personligt og sårbart, og jeg vil gerne forsikre dig om, at dine følelser er både gyldige og helt normale.
Det er helt forståeligt, at du føler dig forvirret og usikker. Forelskelse kan være fantastisk, men kan også være en kompliceret følelse, især når det er første gang, og når det indebærer noget nyt og ukendt. Det vigtigste at huske er, at der ikke er noget forkert ved at være forelsket i en person af samme køn. Mennesker kan blive forelskede i andre mennesker, uanset deres køn, og det er en naturlig del af at være menneske. Der er mange, der har lignende oplevelser, og du er bestemt ikke alene.
Det er også normalt at føle dårlig samvittighed eller flovhed, især når man bekymrer sig om, hvad andre vil tænke. Men det er vigtigt at forstå, at dine følelser og forhold er dine egne, og det er okay at have de følelser, du har. Samfundets forventninger og normer kan nogle gange få os til at føle os forkerte, men det betyder ikke, at vi er det.
Selvom I ikke er klar til at fortælle omverdenen om jeres forhold, kan det alligevel være meget hjælpsomt at tale med nogen, du stoler på. Det kan være en ven, et familiemedlem eller en voksen, du føler dig tryg ved. At dele dine tanker og følelser med nogen kan hjælpe med at lette noget af den dårlige samvittighed og flovhed. Prøv også at acceptere dine følelser og forstå, at det er okay at føle sig usikker og forvirret. Det er en del af din oplevelse lige nu, og det er helt normalt.
Det kan også være en god idé at undersøge, hvorfor du føler dårlig samvittighed. Er det fordi du virkelig tror, der er noget galt med dine følelser, eller er det fordi du bekymrer dig om andres reaktioner? At få klarhed over dette kan hjælpe dig med at forstå dine følelser bedre.
Hvis du føler dig glad sammen med din veninde og ønsker at være sammen med hende, er det vigtigt at respektere de følelser. At føle sig anderledes kan være svært, men det gør dig ikke forkert. Alle har ret til at elske og blive elsket for den, de er. Det er også okay at tage sig tid til at finde ud af, hvordan du har det, og hvad du vil. Du behøver ikke at træffe store beslutninger lige nu. Husk, at du er værdifuld, præcis som du er, og dine følelser er en vigtig del af dig. Jeg ønsker dig alt det bedste.
De bedste hilsner
Kasper