Straight eller ej?
brevkassespørgsmål af
Astrid
15 år
Jeg har en rigtig god og tæt veninde. Vi sover af og til sammen og ca. siden vi kom i pubertet har vi sovet nøgne sammen. Vi er åbne omkring det overfor vores andre veninder og de synes bare det er sødt og cool. Det vi så er lidt uenige om er om vi er straight eller ej. Mig og min veninde mener godt vi kan være 100 % straight og alligevel sove nøgne sammen og også få noget ud af det. Men vores veninder mener ikke det helt kan passe når vi også får noget ud af det. De siger vi kan ikke være 100 % straight så. Så der er vi ret uenige. Kan i sige noget om hvem der har ret?

Svar:
Kære Astrid
Tak for dit spændende spørgsmål.
Jeg vil ligge ud med at sige, at seksuel orientering er en personlig og individuel oplevelse, og det er op til den enkelte person at identificere sig selv på den måde, der føles mest rigtig og passende for dem. At sove nøgne sammen med en veninde behøver ikke at betyde, at man er homoseksuel eller biseksuel, det behøver faktisk ikke have noget med ens seksuelle orientering at gøre. Det er også vigtigt at huske, at mennesker kan have forskellige grader af fysisk intimitet uden at have en seksuel orientering, der afviger fra den heteroseksuelle norm.
Det er heller ikke ualmindeligt for venner at sove sammen og være nøgne sammen uden at have seksuelle eller romantiske følelser for hinanden. Derfor kan det sagtens være, at du og din veninde kan være 100 % straight og stadigvæk sove nøgne sammen og få noget ud af det, uden at det har noget med seksuel orientering at gøre. Det er vigtigt at følge sine egne følelser og lyster, og ikke lade sig definere af andres opfattelse af, hvad der er "normalt" eller "rigtigt".
Det er også værd at bemærke, at dine andre veninders meninger og bemærkninger om jeres seksuelle orientering ikke er så vigtige som jeres egne. Det er jeres følelser og oplevelser, der tæller, og det er op til jer at definere jeres seksuelle identitet. Men husk også i er mere end jeres seksuelle orienteringer, hvad i tænder eller ikke tænder på er kun en lille del af jeres personlighed, det er måske også værd at sige videre til jeres veninder hvis de nævner jeres seksuelle orientering i fremtiden.
Håber mit svar kan være dig behjælpelig. Jeg ønsker dig en forsat god dag
Venlig hilsen Kylie