titel
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej mig og min ven S har autist og vi bilver spørge om vi er på hash og det ik sjovt vi er jo ik på hash vi har bare lidt rød øjne og lidt ligesom en der er på hash men der er den har pige i vores klasse som der er fucking kost som der er ligesom en pick me og går after min k og s k hun er fucking grim så de kommer jo ik til at sket hun er fake friend hun skiver ting til vores k så vii bilver sur og hun vil ik sig hun har gjort det men vi er surr ps hun sig vi er på hash

Svar:
Kære jer.
Øv, sikke en træls situation i sidder i. Det er forståeligt at i bliver sure og kede af når folk tror, at i bruger hash, selvom i ikke gør det. Det kan føre til rygter og misforståelser, som kan være svære at tackle. Det er vigtigt at prøve at snakke med de personer, der spørger eller tror, at I bruger hash, og forklare jeres situation og hvordan I har det med det. Hvis I oplever, at jeres røde øjne og autisme bliver misforstået som tegn på at I er på hash, så kan I forsøge at forklare jeres klassekammerater om jeres autisme og de udfordringer, som det kan medføre. Det kan hjælpe med at skabe mere forståelse og respekt for jeres situation.
Det er også vigtigt at prøve at håndtere situationen med pigen i jeres klasse på en ordentlig måde. Det er ikke acceptabelt, hvis hun skriver til jeres kærester, hvis det gør jer sure og bekymrede. Det er vigtigt at I taler med jeres kærester om det og forklare, hvad der sker, og hvordan I har det med det. I kan også overveje at tale med pigen og prøve at løse problemet der. Jeg ved det er fristende at blive rigtig gal på pigen, især når hun også går efter jeres kærester. Men forsøg så godt som I kan, at få løst jeres problem på en fredelig måde ellers er det måske desværre jer der kan komme til at blive gjort til ”bad guys”. Hvis det er for svært for jer at snakke sammen, kan i også prøve at involvere jeres lærer, så læreren kan sidde som en slags ”mellemmand” og hjælpe jer med at håndtere jeres konflikt.
Det er også vigtigt at huske, at det er okay at sige fra og sætte grænser for, hvad I vil acceptere fra andre mennesker, mobning og chikane er aldrig i orden, og som sagt hvis i ikke kan klare det selv vil det være en ide at involvere jeres lærer. Læreren kan måske hjælpe med at stoppe mobningen og skabe en mere tryg og positiv atmosfære i jeres klasse.
Håber i kan bruge mit svar, og håber I kan få løst jeres problem med pigen, og de misforståelser i oplever fra andre mennesker.
Venlig hilsen Kylie.