Stor usikkerhed
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej, jeg står i en situration med min kæreste, som havde fortalt mig da vi startede med at date, at han havde fået sit hjerte knust groft af en pige for 3 måneder før vi mødte hinaden, fik navnet at vide på pigen, men tænkte egenligt ikke mere over det. Op til jul fandt jeg så ud af det var nabopigen, som de bor på gård med i hans hjemby, og er meget tætte familier.  Så han har tilbragt det meste af julen sammen med hende, som gjorde mig utrolig utilpas. Da jeg ikke kendte til hvor de stod henne, i forhold til hvad der var sket. Jeg blev ked af jeg ikke havde fået noget at vide af ham, at det var hende, selvom man ikke behøver fortælle hindanden alt. Er det en ret stor ting for mig. han reagerede meget voldsomt på jeg spurgte ind til det, og følte det var noget han ikke fortalte mig. Efterfølgende har jeg været utrolig usikker, og gjorde noget som slet ikke er okay, men tjekkede hans mobil. Og fandt ud af, den aften vi snakkede om det har han flirtede meget med hende, og kysset.  er self selv skyld i at læse de ting. Men kan ikke rigtig se ham i øjene nu, fordi jeg føler mig udnyttet. vil gerne snakke med ham om det, om jeg skal være nervøs hver gang han tager hjem. Om han kan få det afsluttet med hende, at han er nød til at vælge hvad han vil. men kan ikke sige, hvor jeg ved de ting fra. Fordi det jeg har gjort, er jo heller ikke okay. Kan bare mærke at jeg føler mig holdt for nar, og har brug for et svar, men at det umuligt for mig at få den afklaring.

Svar:
Kære du.
Det er en rigtig svær situation, du står i. Det er ikke rart at være usikker på ens forhold, og føle sig forrådt og holdt for nar.
Jeg kan godt forstå, at du har brug for svar, og det har du også krav på, for han har gjort noget, der ikke var okay. Du har ret i, at det heller ikke er okay at læse hans beskeder, så det er selvfølgelig svært at fortælle ham, hvorfor du ved det, du gør. Som jeg ser det, kan du vælge at gøre to ting. Det ene er, at du kan fortælle ham sandheden, og sige det, du egentlig så fint har skrevet til os, nemlig at du blev rigtig usikker, efter du fandt ud af, hvem det var, der havde knust hans hjerte, og at du følte, der var noget, han ikke fortalte dig, og at du derfor læste hans beskeder, selvom du fortryder det nu. Men at du har brug for svar på, hvad han vil, og at du ikke vil holdes for nar. Udfordringen ved den mulighed er, at du kan risikere, at han kun fokuserer på, at du har læst hans beskeder og bliver vred over det, og at du ikke får svar på det, du gerne vil. Fordelen er, at du kan være helt ærlig og spørge om lige præcis det, du har brug for at få svar på.
Den anden mulighed er, at du tage en snak med ham med udgangspunkt i de følelser du har, men uden at fortælle ham, at du har læst hans beskeder og ved det, du ved. Så det kunne fx være, at du fortæller ham, at du føler, der er noget han ikke fortæller dig, eller at han har ændret sig efter juleferien, eller at du er blevet rigtig usikker efter du ved, at han var sammen med hende nabopigen hele juleferien uden at fortælle dig om hele historien, hvilket du synes var mærkeligt. Her er det bedst, hvis du kun holder dig til at fortælle, hvordan DU har det og hvordan  DU oplever jeres forhold, for at undgå, at han føler sig angrebet. Det er ikke sikkert, at du får svar på det, du ønsker, og at han fortæller dig, hvad der er sket. Men du kan vælge at spørge ind til, hvordan han har det med hende nabopigen, om du kan stole på ham, når han er selv med hende osv. Sådan nogle spørgsmål gør det sværere for ham at lyve, og samtidig kan det også få ham til egentlig at tænke over de ting, hvis han ikke allerede har gjort det, så han ikke går og holder dig for nar, hvis han i virkeligheden stadig har følelser for hende.
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er rigtig svært at skulle have sådan en snak med ham, uanset hvilken vej du vælger at gå. Men jeg er sikker på, at det bedste du kan gøre lige nu, det er at tale med din kæreste om, hvordan du har det med jeres forhold og ham. Det er vigtigt, at du ikke holder det inde, for sådan nogle følelser her går ikke nødvendigvis væk af sig selv, og det er vigtigt, at du får noget afklaring på jeres forhold, og hvad han gerne vil. Det kan også være en god idé at tale med en, som du har det godt med, om det hele. Det kan være dine forældre, en veninde, eller et andet familiemedlem. Bare så du har en at lette dit hjerte til, når du har brug for det, og hvis jeres snak ikke går, som du håber på.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd, og at du får en god snak med din kæreste, hvor du får noget afklaring. Det har du krav på!
De bedste tanker
Laura