Flytning
brevkassespørgsmål af
Jonas
16 år
Hej! Jeg er en dreng på 16 år som ik føler mig hjemme her jeg bor hos min far og vil gerne ud at bo med min storbror som er 21 dog ved jeg ik om det er muligt? Vi har ik det bedste forhold som han har med min anden bror og føler jeg bliver overset samt at de har noget i mod mig

Svar:
Hej Jonas
Hvor er det godt du skriver, når du har det på den her måde Jeg forstår det du skriver sådan at du føler dig overset derhjemme, og at din far og din anden bror, som også bor hjemme, har et bedre forhold til hinanden og at de to ikke bryder dig om dig. Derfor vil du gerne flytte sammen med din storebror, og det kan jeg sagtens forstå. Det må virkelig være svært ikke at føle sig set eller holdt af, i sit eget hjem.
Lad mig lige starte med det her med om det overhovedet kan lade dig gøre. Til det er svaret ja, det kan det godt. For at det kan lade sig gøre er der nogle ting der skal være på plads.
Din far skal give tilladelse til at du kan flytte, fordi du endnu ikke er fyldt 18 år, hvilket betyder at han stadig har pligt til at passe på dig og sikre at du har et sted at bo, får mad og alt andet du har brug for for at trives. Din far skal altså give tilladelse til at du gerne må bo hos din storebror. Samtidig er det stadig din fars ansvar at sørge for dig, sådan rent økonomisk, så han skal altså både give dig tilladelse til at flytte, samtidig med at han fortsætter med at betale for at du har mad, tøj, osv. Det vigtige her er så selvfølgelig at din far har ret til ikke at give dig tilladelse til at flytte, fordi han har myndighed over dig indtil du fylder 18, og selv kan bestemme, præcis hvad du vil.
Ud over at din far skal give tilladelse, så skal din storebror selvfølgelig også ønske at have dig boende, og det sted i bor skal kunne fungere.
Du skriver ikke så meget om hvad det er der gør, at du føler dig overset, eller hvad det er der gør at du føler, at de ikke kan lide dig? Jeg bliver nysgerrig på om det mon er noget du har talt med din far og din anden bror om? Ved de godt hvordan du har det? Jeg bliver nysgerrig, fordi jeg før har talt med mange unge, som også oplevede at føle sig overset og uelsket. For mange af dem jeg har talt med, er det lykkes at ændre tingene derhjemme så meget at det kom til at fungere rigtig godt.
Måske er det noget du allerede har snakket med andre om også? Jeg vil i hvertfald anbefale dig at skrive til vores SMS-chat, på 25 80 60 60 (du er selvfølgelig anonym), hvor du sammen med en rådgiver kan blive endnu klogere på hvordan du kan få mere hjælp, så tingene kan blive anderledes, end det du oplever lige nu, for det er helt sikkert uholdbart.
De bedste hilsner Lukas